Hovorí sa, že denné svietenie v podobe LED diód prípadne „hmloviek“ šetrí žiarovky v svetlometoch a hlavne znižuje spotrebu. Tá spotreba ma potešila, ale keby aj nebola nižšia aj tak by som si DayLight namontoval veď sa predsa jedná o LED. V tejto dobe sú DayLighty veľmi obľúbené. Začínajú ich pomaly montovať viac a viac značiek. Montujú ich do svetlometov alebo do nárazníku. Keď DayLighty vyšli bol okolo nich strašný frmol hlavne čo sa týka zákona. Tie prídavné DayLighty veľmi nepovoľoval hlavne ak to boli čínske napodobeniny bez homogolizácie. S odstupom času je to lepšie ale aj tak s tým policajti ešte sem tam robia problémy. Samozrejme ako by som vyzeral keby som ich nemal.
Moje prvé DayLighty boli ako inak čínskeho pôvodu. Napojené boli na hmlovky, ktoré som v tom čase akurát nemal pretože som ich dal preč pre ich nefunkčnosť. Tieto ale veľmi nevydržali hlavne čo sa týkalo ich tesniacej vlastnosti. Veľmi rýchlo sa do nich dostala voda a z vnútra komplet zhnedli. Hneď ako som si zaobstaral nové hmlovky som DayLighty dal preč. Neskoršie som sa dostal k DayLightom s homologizáciou s 5 výkonovými LED. Stáli ma 55€ čo nebola vôbec zlá cena. Takýto model predávali od 80€ hore. Pre ich montáž bolo potrebné demontovať predný nárazník pre lepšiu manipuláciu pre ich umiestnenie. Treba si vopred dobre premyslieť kde chcete DayLighty umiestniť tak aby vyhovovali vyhláške. Ja som ich umiestnil do hornej časti nárazníku presnejšie do hornej mriežky. Pomocou držiaku, ktorý bol k nim dodaný, som ich umiestnil o hornú priečku. Nemajú rovný tvar čo bolo komplikovanejšie pre ich umiestnenie. Ich tvar bol taký menší oblúčik. Nárazník som si postavil na zem hore nohami, priložil DayLighty tak aby sa mi dalo poznačiť kde mám spraviť dierky pre šrauby. Toto bolo asi najťažšie na celom montovaní. Pri tomto úkone treba veľa trpezlivosti aby ste mali obe strany zrkadlovo. V týchto DayLightoch sa už nachádzala aj RJ (riadiaca jednotka) pre ich ovládanie. Staršie typy mali túto RJ zvlášť a do a z nej šli káble. Z DayLightov vychádzajú 3 káble. Sú farebne odlíšené preto si treba na návode pozrieť, ktoré sa kde napájajú. V mojom prípade sú určené na:
- Čierny – kostra
- Žltý – +12V, v mojom prípade zapojený na stretávačky (správne na parkovačky)
- Biely – +12V, v mojom prípade zapojený na 2. polohu spínačky
V tomto zapojení sa chovajú DayLighty nasledovne: Pri otočení kľúčika do 2. polohy sa DayLighty rozsvietia. Pri naštartovaní na chvíľku zhasnú a opäť sa rozsvietia. Po zapnutí parkovačiek ostávajú stále zapnuté i keď podľa vyhlášky by mali zhasnúť. Nechal som to preto, lebo pri zapnutých DayLightoch zadné svetlá nesmú svietiť. Pre istotu aby svietili aj zadné svetlá a aj predné parkovačky som ich nechal svietiť pre lepšiu bezpečnosť. DayLighty sa zhasnú až pri zapnutí stretávacích svetiel tak ako to má byť podľa vyhlášky. Predtým sa mi DayLighty rozsvietili pri zapnutí parkovačiek a svietili spolu s nimi a pri zapnutí stretávacích zhasli. Toto bolo ale riešenie na prd, lebo keď som chcel zapnúť len parkovačky svietili poriadne aj DayLighty. Momentálne zapojenie my vyhovuje, aj keď niekedy pokiaľ chce človek mat večer zapnutý motor a byť neviditeľný tak mu svietia DayLighty. Pre túto situáciu možno neskôr dorobím špeciálny vypínač. V prípade rozhodnutia zapojenia DayLightov na spínačku by to mal byť červenobiely kábel pri spínačke pod volantom. Ak náhodou nemám aj toto prerobené na iné farby po búračke.
Mňa DayLighty veľmi ohúrili, budem ich podporovať aby bolo čo najviac rozšírené. Osobne som radšej, keď má auto poriadne DayLighty ako stretávačky. Skôr ho zbadám. Dúfam teda, že sa aj vy pridáte do klubu DayLight.
Zoznam súčiastok:
Homogolizované Day Light – trpezlivosť. Ja mám pravdepodobne DayLight s označením DL-X5, ktoré môžete nájsť aj na www.day-light.sk
Na stiahnutie:
Fotky: Všetky fotky na stiahnutie v rar
Dokument: Denné prevádzkové svietidlá
.: Vyhlášky o dodatočnom namontovaní Day light :.
Dodatočne domontované úsporné LED denné svetlá povolené už aj v Slovenskej Republike, ale jedine s homologizačným znakom RL.
Zákon č. 8/2009 o cestnej premávke s platnosťou od 1.2.2009 v§ 32 ods. 1 sa uvádza doslovne: (1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety, alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.
Upozorňujeme, že počas dňa a nezníženej viditeľnosti nemusíte mať zapnuté na vozidle obrysové svetlá, osvetlenie prístrojovej dosky a ani zadné svetlá. Montáž svetiel pre denné svietenie nieje prestavbou vozidla ani zmenou technických údajov, a preto umiestenie na vozidlo nepodlieha žiadnemu dodatočnému schvaľovaniu ani zápisu, preveríte na každej STK (stanica technickej kontroly vozidiel).
Pozor!!! Pri zakúpení svetiel pre denné svietenie sa nenechajte zmýliť ponukami iných lacných LED svetiel od iných predajcov. Aj napriek deklarovanej homologizácii sa nemusí jednať o svetlá pre denné svietenie, ale ide o homologované pozičné svetlá (parkovacie svetlá), ktoré v našej ponuke nájdete tiež.
Homologizované denné LED svetlá musia mať na prednej strane krytu vyznačené E znaky a označenie RL. ZAPOJENIE: Typ 2 obsahuje vždy modul pre automatické zapínanie a vypínanie denných svetiel, napájajú sa iba 3 vodiče + a – priamo na batériu a tretí vodič na parkovacie svetlo, aby sa svetlá vypli, akonáhle zapnete stretávacie (parkovacie svetlá).Denné svetlá sa zapnú ihneď po naštartovaní motora, keď začne byť batéria dobíjaná alternátorom.
Nakoľko je veľa pochybností či sú v SR denné svetlá povolené, prikladám vyjadrenie od Spoločnosť TESTEK, s.r.o. na základe poverenia udeleného Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT SR):Poverená technická služba technickej kontroly vozidiel.
Viac sa dočítate na stránke Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR: – Stránka ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií o denných svetlách RL.
Pridaj komentár