Aj keď to prišlo celkom skoro ale bohužiaľ prišlo. Altejka potrebovala výmenu zadných tlmičov.Tušil som to už dávno ale veľmi sa mi do výmeny ísť nechcelo. Nakoniec ma presvedčila cesta do Chorvátska na dovolenku, že by nebolo zlé ich teda vymeniť. Sranda ale je, že som ich vymenil až po návrate z dovolenky a nie pred ňou. Po ceste sa však nič zlé nestalo avšak plne naložené auto skus skreslovalo  funkčnosť tlmičov. Ale aj tak bolo cíťiť,  že by bolo fajn a hlavne komfortnejšie ich vymeniť.

Ako som písal vyššie, už dlhšiu dobu som pociťoval únavu zadných tlmičov. Po prejdení nerovnosti na vozovke ako napríklad výtlky alebo prepadnutý asfalt od ťažkých áut a teda teplom vzniknuté prepadnuté kolaje Altea nedržala stopu a zadok jej zakaždým odskočil. Pekne to bolo vidieť najmä po prejdení medzimostovej špáry, ktoré sú u nás v Banskej Bystrici raritkou. V čase kedy ale píšem tento článok čiže 19.9.2018 tuším už finišujú s ich opravami čo je vynikajúca správa. Keby to ale netrvalo tak dlho ale veď u nás na Slovensku sa opravy naťahujú ako sa len natiahnúť dajú. Peniažky do vrecka predsa každého potešia.

Druhým hlavným problémom bolo húpanie zadku. Som sa cítil ako na výletnej lodi. Nebolo to síce až tak katastrofálne, viezol som sa už aj húpavejšie, ale vadilo mi to celkom dosť na to, aby som sa rozhodol ich vymeniť. Nevedel som sa však ale rozhodnúť aké tlmiče by som zvolil a tak som si nechal poradiť a rozhodol som sa nakoniec pre Bilstein. S výmenou tlmičou som rovno vymenil aj uloženia tlmičov. Taktiež som si nechal poradiť. Krabička uloženia tlmičov prišla SNR. Údajne je to ale vraj prebalovaný originál, ktorému sa brúsia výrobné čísla viď na fotke. Tak snáď nebude s ničím problém.

Samotná výmena zadných tlmičov na Seate Altea XL je pomerne veľmi jednoduchá. Až som sa divil. Veď nakoniec by som to po zhliadnutí ako to kamarát vymieňa zvládol aj ja.

  1. Auto dáme na rovinu alebo na veľký zdvihák a povolíme skrutky na kolesách.
  2. Pomocou zdviháku podľa typu aký máme dvihneme stranu ktorú ideme práve vymieňať, prípadne celé auto naraz a dáme dole koleso.
  3. Na uvoľnenie spodnej časti tlmiču od ramena použijeme vidlicový kľúč č. 21. S golou a orechom to pôjde kus ťažšie. Aspoň v našom prípade, kedy sme nemali vidlicový kľúč sme sa trápili s golou, ktorá išla pomedzi struny. Našťastie pomedzi a nie rovno do struny. Pomocou kĺbovej redukcie sa to ale podarilo.
  4. Horné uloženie tlmičov sa pomocou golou odkrúti už veľmi ľahko a tlmič je von.
  5. Z hora povolíme maticu a môžeme demontovať uloženie tlmiča s prachovkou.
  6. Zoberieme si nový tlmič, nasadíme prachovku, horné uloženie tlmiča a maticou upevníme.
  7. Následne uchytíme horné uloženie tlmiča a spodné uchytenie tlmiča.
  8. Tlmič vymenený, paráda ani to nebolelo.

Po demontovaní starého tlmiča sme zistili, že originál tlmič je od značky SACHS. Nový tlmič sme použili už spomínaný Bilstein B4. Spravil som aj malé video porovnanie pôvodného a nového tlmiča, ako sa správali. Video o pár riadkov nižšie. Ako na videu vidieť, originál tlmič sa stlačí veľmi ľahko, nekladie žiadny odpor a takmer sa už naspäť ani bez malej pomoci nevráti. 

Tlmič sa menil cca pri najazdených 83 000 Km. Áno celkom skoro oproti kamarátom, ktorý menili pri 220 000 a podobne. Avšak autá používali ako taxíky preto aj ten nárast Km. Ja som tak dlho nejazdil a takmer každodenné státie jedným predným kolesom na obrubníku nakláňalo auto zadné tlmiče a preto po 4,5 roku jednoducho klakli. Aspoň ja si tak vysvetľujem takúto skorú výmenu.

Po prejdení pár stoviek km sa nové tlmiče chovajú fajn. Mám pocit, že sú však o kus mäkšie ako pôvodné. Zato konečne zadok auta pri nerovnostiach neodskakuje čo ma teší najviac. Dúfam teda, že vydržia čo najdlhšie.

Použité veci:

Tlmiče: Bilstein B4 ( 19-127439 )
Uloženie tlmičov:SNR ( KB957.07 )
Obchod: Autofresh