Moje postrehy po 4,5 rokoch? V čase keď píšem tento článok je neskorý večer konkrétne Pondelok 27.8.2019 po absolvovanej krátkej dovolenke v Chorvátsku a na tachometri display ukazuje zaokrúhlene krásnych 83 000 km. Nie som žiadny odborník a tak sa teda nebudem vyjadrovať technicky a detailne. S Alteou som v podstate celkom spokojný, ale samozrejme sa nájdu nejaké tie drobnosti. Asi začnem vŕzganím interiéru.

Vrzgot a praskot:

V podstate od samotnej kúpy auta mi pri nerovnostiach a hlavne v chladnejšom počasí čosi vŕzgalo a vlastne stále vŕzga v prednej časti auta. Zvuk akoby šiel niekde od predného ľavého A stĺpika až po prístrojovku nad budíkmi. Ľavý stĺpik som demontoval a jazdil bez neho no problém pretrvával. Na fóre som sa taktiež dočítal, aby som skúsil pri vŕzganí kolenami zatlačiť o spodný krycí podvolantový plast. Bohužiaľ nepomohol ani tento spôsob. Altea má celkovo celkom dosť tvrdé plasty a teda tento zvuk nebol jediný. Skúsil som trochu pohýbať aj so striežkou nad budíkmi. Toho keď sa dotknem tak začne vŕzgať poriadne nakoľko je to poriadne tvrdý plast. Nepomohlo. Keď zistím ako sa demontuje vyskúšam, či jeho demontáž náhodou nepomôže. Porazí ma ak po 4,5 rokoch zistím, že to bolo práve to. Toto je najväčšie vŕzganie ktoré ma poriadne irituje a k tomu keď sa pridá rezonovanie spolujazdcovho držiaku pásu na sedačke tak to je žúžo labúžo. Spolujazdcov pás rezonuje taktiež pri nerovnostiach avšak stačia naozaj malé nerovnosti. Rezonuje len v prípade ak idem sám a teda v držiaku nieje zacvaknutý pás. Pokúšal som sa niečim vymedziť priestor medzi okrajovým čiernym plastom a červeným vnútorným plastom do ktorého sa zacvakuje pás. Vydržalo mi to len nejaký ten týždeň kým sa lepiaca podložka ktorou som sa to snažil vymedziť vždy neodlepila vplyvom behania vnútorného červeného plastu. Pravdepodobne budem musieť demontovať sedačku a držiak vymeniť. Tiež chvíľku rezonovala aj kovová časť, na ktorej je uchytený držiak o bok sedačky. Toto sa ale úspešne podarilo vyriešiť už spomínaným lepiacim krúžkom. S týmto problémom sa kamarát obrátil aj na samotný Seat. Tí mu pravdepodobne kovový kuš vyhli a rezonácia prestala. Avšak nie na dlho, vydržalo to len chvíľku. Ďalšia vŕzganie sú madlá dverí ale to sa ešte ako tak vydržať dá aj keď by mi vôbec nevadilo ak by nepukali pri ich zovretí do ruky. Taktiež by sa asi zišlo premazať kľučky dverí z vonkajšej strany.

AirBag neopúšťaj ma:

Pri praskaní a pukaní ešte chvíľku ostaneme. Jedného dňa či večera keď som čakal na priateľku som si prstami búchal o volant do rytmu hudby, ktorú som práve počúval. Zdalo sa mi akoby volant rezenoval typu uvoľnená strunka ktorá niekde behá. Nejak som tomu nevenoval pozornosť pretože inokedy to nebolo počuť. Po dlhšej dobe som však pri vypnutom rádiu spozornel pri točení volantom, kedy som počul čudné zvuky. Taktiež pukanie a rezonovanie. Zašiel som teda do Seatu v rámci záruky nech mi s tým skúsia niečo spraviť. Mechanik si zobral auto a o chvíľku došiel s tým, že mi musia vymeniť airbag. Fasa, čakal by som hocičo ale výmenu airbagu z dôvodu vydávania zvukov veru nie. Po výmene airbagu 16.6.2015 volant prestal vydávať zvuky pri otáčaní, no prvotne zistené zvuky pri klepkaní o volant neprestali ale prestal som to teda riešiť. Skúsim prestať klepkať o volant. Tak to by sme mali interiér a teraz môžeme prejsť na exteriér.

Asi po nejakom roku a pol som postrehol poškodenie predných svetlometov. Viac ale popisujem na tomto odkaze Dopraskané predné svetlomety.

Zdochol a už nenaštartoval:

Hoci je predpísaná výmena oleja LongLife každých 30 000 km, tak som sa rozhodol výmenu oleja robiť každých 15 000 km. Verím tomu, že to neuškodí ale práve naopak. Olej dávam Total 5w30. A tu začína ďalší problém ktorý ma stretol. No na úvod musím napísať, že nakoniec to s motorom nemalo našťastie nič spoločné. Jedného dňa na križovatke sa mi nedalo otočiť volantom. Prvá reakcia bola vypnutie motora a skúsiť opäť naštartovať. Nič. Akoby zdochla baterka. Skúsil som zas. Výsledok rovnaký. Obzriem sa do spätného a za mnou nedočkavý šoféri trolejbusu. Nuž ide sa tlačiť. A tak som sám odtlačil tú ťažkú kravu čo najrýchlejšie nabok aby som nezavadzal. Odparkoval som auto a skúsil naštartovať. Skúšal som až kým som nevymlátil baterku a nevolal kolegu aby ma prišiel nakopnúť. Nuž nepodarilo sa ani s pomocou štartovacích káblov. Aspoň že sme boli už dvaja a tak sme auto odtlačili medzi parkovacie čiary aby som neobchytil papuču. Ešte v ten deň sa mi podarilo zohnať mechanika s PC. Auto sme dali na PC a načítali chyby. Chyby? Kurňa žiadne tam neboli ale auto nie a nie štartovať. Mechanik skúsil štartovať pomocou nejakých sprejov ale vraj všetko je v poriadku. A tak sme auto naložili na odťahovku. Dal som nabiť baterku a zháňal rady. Na druhý deň večer prišiel ďalší mechanik. Nebudem to naťahovať. Auto sa podarilo naštartovať avšak po chvíľke samo zdochlo. Mechanik usúdil, že pravdepodobne sa mi dostal bordel do palivového filtra. Vtedy som zistil, že to bolo tesne po druhej garančke a aj napriek mojej žiadosti mi nevymenili palivový filter pri 60 000km. Altea mala nabehaných cca 62 000 km keď sa mi toto stalo. A tak sa vymenil filter a auto odvtedy s touto situáciou už problém nemalo. Potešil som sa nakoľko som myslel, že dôjde k celkovému rozobratiu motora.

Vzpery kufra nevládzu:

Pokračovanie prišlo vo výmene vzpier zadných dverí kufra. Dostali akosi prirýchlo stareckú únavu a tak bolo nutné ich vymeniť. Toto bola našťastie tá jednoduchšia porucha. Vzpery to vzdali pri cca 68 000 km v Decembri 2017.

EGR ventil to vzdal:

Pre mňa zatiaľ najviac nepríjemná situácia aj po finančnej stránke bola výmena EGR ventilu pri cca 75 000 km. Nechápem čo sa mohlo udiať, že tak skoro EGR ko dalo pá pá. Som ale rád, že do núdzového režimu ma hodilo až po prejdení Šturca čo je taký väčší kopec smerom na Martin. Začala mi blikať kontrolka a tak som to odstavil na zástavku. Vypol motor, počkal a naštartoval. Kontrolka neblikala. A tak som naštartoval a šiel sa pohnúť. Nejak som sa pohnúť nevedel, myslel som si, že tam mám zaradenú 4 ku. Noha plynový pedál pretlačila skoro až na asfalt no auto zrýchliť neprinútil ani niekoľko tonový kamión ktorý už stihol moju zadnú ŠPZ prečítať niekoľko krát. Sorry. A kontrolka sa zas rozblikala. Vtedy som pochopil moju situáciu. Alteu som sa snažil odparkovať u starkého aby som tam mohol v kľude zistiť chybu. Vtedy som ale ešte nevedel, že sa jedná o poruchu EGR. Auto som vypol, počkal, zapol a kontrolka blikala jak šalená. Vypol som teda motor na cca 30 minút a znovu naštartoval. Spravil som si menšie kolečko a kontrolka sa nerozsvietila. Paráda. Takisto sa vrátil aj ťah motoru aj keď som mal pocit, že nieje 100% tný. Auto som dal na PC a hneď vychodilo niekoľko chýba ktoré EGRKO spôsobilo vrátane chybovosti samotného EGR ventilu. A tak sa EGR ko vymenilo. Po výmene mám pocit, že auto má kus vyššiu spotrebu a ťah je kus slabší.

Tlmiče sa nám unavili:

Po tejto krutej poruche ma čaká pravdepodobne výmena zadných tlmičov. Už dlhšiu dobu cca 65 000 km pozorujem odskakovanie zadku pri mostových spojníc a podobne. Mechanik mi povedal, že majú cca polovicu za sebou. Nebudem riskovať a tlmiče radšej vymením. Tiež sa mi zdá, že ma opustili nejak príliš skoro. Auto ale často parkuje predkom na chodníku so zatiahnutou ručnou brzdou a tak sú tlmiče asi dosť namáhané.

A nejaký ten krátky súhrn:

Aj napriek nepríjemným veciam ktoré ma zatiaľ postrehli som s Alteou v celku spokojný. Konečne je to typ väčšieho auta po ktorom som túžil. Mám rád väčšie auta a keďže Alhambra bola cenovo kus inde tak Altea musela ako rodinné vozítko stačiť.  Disponuje celkom veľkým vnútorným priestorom ako vpredu, v zadu tak aj kufor disponuje veľkým priestranstvom.  Pre moju postavu akurát. Dokonca aj za mnou sa zmestí človek rovnakej postavy ako som ja čo je veľká výhoda. Sedačky majú síce bočné vedenie ale občas nestačili. Navyše po dlhšom opotrebovaní začali občas vŕzgať. Výhľad von oknom je príjemný avšak pre mňa rušivým elementom sú predné A stĺpiky cez ktoré je horšia viditeľnosť a keď som tam ešte pridal deflektory tak občas v zákrutách musím hlavu postrčiť bližšie k čelnému sklu aby som niečo zbadal. Možno človek s inou postavou tento problém nemá. Dlhší čas som sa nevedel spriateliť so skutočnosťou, že si nevidím na koniec kapoty ako pri predchádzajúcich autách. Je to taký blbý pocit hlavne keď človek nevie odhadnúť či už náhodou nezaparkoval do auta stojaceho pred ním alebo sa neprerúbal  cez stenu do potravín. Rozloženie palubnej dosky a uloženie tlačítok, fukárov a budíkov mi vyhovuje. Akurát by som umiestnil inde tlačítko výstražných smeroviek ako je miesto za riadiacou pákou ale aj na to som si po čase zvykol. Fukáre keby sa dali kus viac do hora natočiť by potešilo aby mi klíma miestami nefúkala rovno na hlavu. Odkladací priestor vo dverách je postačujúci, taktiež odkladací priestor v stredovom tunely pod rádiom. Lakťová opierka na stredovom tunely bola pre mňa nízka a tak som si musel zaobstarať nadstavbu a teda poriadnu lakťovú opierku ktorá disponuje aj úložným miestom. Na palubovku som si umiestnil protišmykovú podložku a v prípade potreby sa tam na nejaký čas dá odložiť kabelka, peňaženka či mobil tak aby mi nezavadzali vo výhľade.  Plasty okolo rádia sú taktiež tvrdšie a po zatlačení mierne vŕzgajú a rezonujú. Škoda, že v blízkosti rádia niekam neumiestnili USB koncovku pre nabíjanie mobilu alebo tabletu, ktorý  si umiestňujem na magnetický držiak vo fukároch. Takto musím mať dlhší kábel napojený z autozapalovača a káble občas vadia pri radení rýchlostí. Kufor disponuje veľkým úložným priestorom hlavne ak je demontované plato a dvojitá podlaha. Dvojitá podlaha ma potešila. V spodnej časti mám poukladané veci, ktoré by sa mi mohli občas zísť. Tie zakrýva podlaha a mám tak menší ale postačujúci kufor. Demontáž dvojitej podlahy realizujem len v prípade dovolenky v zahraničí alebo keď sa ide na chatu a berie sa veľa vecí. Chýba mi tu nejaký lepšie riešiteľný držiak pre tašky s nákupom aby sa mi neprevrátili. Taktiež som si musel dorábať na pravej časti osvetlenie nakoľko len jedno bolo pre mňa nepostačujúce.  Pri zatváraní dverí hlavne tých predných dvere občas zavybrujú alebo zarezonujú hlavne keď je otvorené okno. Altea svojou aerodynamikou pri väčšej rýchlosti na diaľnici spôsobuje hluk ale ten prehlušia občas aj pneumatiky. Pri jazde mimo mesta a teda rýchlosťou okolo 90 km/h vie spotreba klesnúť aj na 4,5 l. Na diaľnici pri 120 km/h na budíkoch mi vychádza okolo 5,5 l a pri vyššej rýchlosti sa to vyšplhá aj ku 6 litrom. Po meste podľa vzdialenosti som sa pohyboval medzi 5,5 – 6 litrov ale skôr to bolo pri tej vyššej spotrebe. A to je koniec môjho krátkeho všeobecného súhrnu. Vedel by som sa rozpísať aj detailnejšie ale to by už nikoho nebavilo čítať.