Hoci bola moja Octávia vyrobená v roku 2008, bohužiaľ nedisponovala tempomatom. Rozhodol som sa teda tempomat dorobiť sám. S fóra Auto Škoda Klub som si zohnal originál páčku pod kódom 3U0 953 513 D (1J0 953 513 01C) a k nej kabeláž pod kódom 8E0 971 980. Páčka je najnovší typ.Existuje ešte starší typ páčky na ktorej sa nedá uberať a pridávať rýchlosť. Typ páčiek nájdete na obrázkoch nižšie. Kabeláž neviem či bola originálna, pretože podla návodu nesedeli farby. Pri hľadaní som narazil až na tri farebne rozdielne kabeláže. Ich farebné označenie a zapojenie je v tabuľkách 1-3. Návod ako postupovať pri monatáži som si vyhľadal na fórach Auto Škoda Klub a Octávia Klub
Starší typ páčky:
Novší typ páčky:
Montáž tempomatu môžeme realizovať len v prípade ak máme elektronický plyn. Prestavba z lankového na elektrický je finančne náročná!
Ako prvé by sme si mali vyrovnať kolesá a volant. Aby sa nám v prípade potreby dalo pohybovať s volantom necháme kľúčik v zapalovaní, prípadne ho zastrčiť až keď bude potrebovať pootočiť volantom. Niektorí odporúčajú odpojiť aj baterku. Ja som tiež baterku preistotu odpojil. Začneme demontážou airbagu na volante. Treba dávať pozor, aby počas vybraného airbagu sme kľúčikom nepootočili do druhej polohy, inak nám naskočí chyba airbagu a budeme ju musieť potom mazať. Pri manipulovaní s airbagom by sme v jeho blízkosti nemali spôsobovať iskrenie a iné pokusy. Takiež sa odporúča nemať oblečenie, ktoré môže tiež spôsobiť iskrenie. Airbag by sa mohol v tomto prípade aktivovať.
1. Pokiaľ máme volant vo vodorovnej polohe, pootočíme ho o 90% do prava. Zo zadu sa nám objaví dierka. Dlhý a pevný nástroj (šroubovák, tyčka) strčíme do dierky a snažíme sa pohybmi vypáčiť tyčku, ktorá drží airbag. Treba na to trocha trpezlivosti. Ak sa nám jedna strana uvoľní pootočíme volant na druhú stranu a zopakujeme vypáčenie pre uvolnenie druhej strany.
Na foto je tyčka, ktorú odtláčame. Nachádza sa uprostred obdĺžníkoveho otvoru a tiež v diere pod ním. Pružina kolmo na tento obdľžnik odtláča airbag aby sme stále netrúbili.
2. Airbag odklopíme a opatrne povytiahneme napájacie konektory. Žltý konektor na airbagu potiahneme smerom do hora. Airbag odložíme na bezpečné miesto. Treba dať pozor aby sme na koenktor nachádzajúci sa na airbagu nepriviedli napätie, pretože sa taktiež takýmto spôsobom aktivuje
3. Odpojíme konetor, ktorý je zastrčený do podvolantového krúžku. Znovu dáme voalant do vodorovnej polohy. Pomocou 1000 hranu M12 (Proxxon VZ 12) odšroubujeme šraubu držiacu volant.
Pokiaľ sme volant ešte nedávali dole, mali by sme na šraube vidieť modré zaisťovacie lepidlo. Odporúča sa vždy pri demontáži použiť novú šraubu s lepidlom alebo nové lepidlo pre zaistenie.
4. V spodnom plaste sa nám odkryli dve dierky. V nich sa nachádzajú torxové prípadne krížové šrauby. Odkrútime ich.
Ďaľšie 2 šrouby sa nachádzajú z dola v dolnom plaste viď foto.
Pomocou imbusového kľúča veľkosti 4 alebo 5 odkrútime ďaľšiu šraubu v dolnom kryte v zadnej časti viď foto.
Uvolníme páku pomocou ktorej nastavujeme výšku volantu. Následne opatrne od seba spodný ahorný plast odtrhneme. Horný plast môže ešte držať látka, ktorá je zasunutá pod prístrojovkou. Tá zabraňuje napadaniu bordelu za prístrojovku. Spodný plast ostane vysieť na páke. Pokiaľ nám bude vadiť môžeme s páky demontovať gumu a následne plast vybrať.
5. Opatrne vytiahneme podvolantový krúžok a odpojíme od konektoru. Na krúžku sa nachádzajú dva kolíky. Pomocou nich sa dá krúžok otáčať a tým je možné riziko zničenia! Na zadnej časti krúžku sa nachádza ďaľši kolík, ktorý je pritlačený k páčkam. Pri spätnom nasadení treba dať pozor aby tento kolík bol zatlačený. V inakšom prípade vám bude pri krútení volant rapkať. Ja som jemne dotiahol páčky, nasadil krúžok aby sa kolík zatlačil a nasadil volant. Keď sa s ním dalo krútiť bez rapkania, dáme volant aj krúžok dole a páčky dotiahneme.
6. Demontujeme páčky povolením imbusového šroubu veľkosti 4. Ten sa nachádza v hornej časti páčiek a zviera plechovú obrúč. Od páčiek pre lepšiu manipuláciu odpojíme všetky konektory. Keď máme odpojené konektory a uvoľnené páčky tak ich vytiahneme smerom k sebe.
Oddelíme od seba páčky. Sú len na sebe nasunuté a drží ich zarážka na pravej strane pri stredovom otvore. Chytíme pravú páčku a vysunieme ju smerom dopredu.
7. Pravú páčku nacvakneme na ľavú a spolu ich nasunieme na volantovú tyč. Imbusom ich zafixujeme a pokúsime sa páčky dať do roviny. Keď ich máme vyrovnané môžeme vyskúšať popis v bode 4 ohľadom dodržania správnej vzdialenosti krúžku od páčiek. Akonáhle je všetko v poriadku, pritiahneme imbus a napojíme naspäť všetky konektory. Keďže nám pribudla nová páčka nesmieme zabudnúť pred poskladaním nacvaknúť káblovačku k tempomatu. Nacvakneme konektor, prichytíme kábel a môžeme skladať. Znovu dávame pozor pri zakladaní podvolantového krúžku a airbagu. Po kompletnom zložení v pripade odpojenia baterky ju pripojíme a vyskúšame, či nám fungujé smerovky, diaľkové svetlá, svetelná húkačka a trúbu.
Teraz sa môžeme pustiť do napinovania kabeláže pre tempomat. Pätica do ktorej sa piny napinujú sa nachádza akoby pri lavom A stĺpiku pod palubovou doskou a prístup k nej sa nachádza pri mechanizme stieračov. Potrebné je jeden pin napinovať aj do poistkovej skrinky. Teraz si popíšeme stručný návod ako na demontáž potrebných vecí.
8. Najskôr si sprístupníme cestu k poistkovej skrinke. Bude sa nám potom aj ľahšie napinuvávať pätica pod stieračmi. Ako prvé demontujeme krycí plast na pravej strane palubovky aby sme sa dostali k poistkám. Povolíme 4 x torx (na obrázku modrá šípka) a zatlačíme dve západky (na obrázku červenoá šípka) a zatlačíme dnu.
9. Ďalej vyberieme hlavný ovládač svetiel. Pri vypnutej polohe na 0 zatlačíme vypínač do vnútra a otočíme do pravej strany smerom na zapnutie parkovačiek. Následne vypínač potiahneme k sebe a mal by vypadnúť.
10. Vycvakneme plast okolo spínača pomocou západiek (na obrázku modrá farba) a od ovládania náklonu svetiel odpojíme konektor. Za ovládaním náklonu svetiel hore sa nachádza torx (na obrázku červená farba) ktorý vyberieme von.
11. Demontujeme protihlukovú krytku nad pedálmy. Nachádza sa tam 2 x torx (na obrázku modrou farbou). Ďaľší torx sa nachádza v pravom hornom rohu odkladacieho priečinku (na obrázku modrou farbou).
12. Vyberieme odkladací priestor a pomocou západiek (na obrázku modrou farbou) vyberieme diagnostický konektor. Odkladací priestor odložíme spolu s ostatnými plastami nabok a mali by sme sa krásne dostať k poistkovej skrinke.
A takto to vyzerá, keď to máme kompletne rozobraté.
13. Otvoríme prednú kapotu a demontujeme stierače. Občas sa stáva, že držia pevne. Ak by nešli, môžeme si pomôcť odhrzovačom a podobnými prípravkami. Taktiež niekto skúša aj sťahovákom. Vtedy ale treba dávať pozor, aby sa nepoškodilo čelné sklo. Nasleduje demontáž torpéda. Torpédo je ten mriežkovaný plast pod ktorým sa nachádza mechanizmus stieračov. Pozor, plast nedemontujeme pokiaľ sa auto nachádza v chladnej oblasti. Krehká umelá hmota sa môže ľahko zlomiť!Odporúča sa začat zo stredu, tam kde sa torpéda spájajú. Ako pomôcku si vezmeme šroubovák. Ním opatrne podpáčime pplast a následne ho ťaháme smerom k sebe. Drží na takých akoby koľajničkách. Pri demonáži treba byť maximálne opatrný aby ste nemuseli kupovať nové torpéda. Chce to hlavne trpezlivosť a čas. Keď máme obe torpéda dole, demontujeme aj celý mechanizmus stieračov pre lepšiu manipuláciu. Môžeme aspoň celý mechanizmus skontrolovať a premazať. Taktiež máme prístup k peľovému filtru, ktorý sa nachádza na pravej strane hľadiac na čelné sklo. Odporúčam kúpiť uhlíkový filter. Na opačnej zbadáme čierny plast, do ktorého ide káblovačka. Ten plast je krytka, ktorá zakrýva držiak s päticami. Držia ho dve šrouby.
Keď máme krytku dole môžeme odpojiť čierny konektor. Päticu z ktorej sme konektor vytiahli zastrčíme dnu smerom dole k pedálom do vnútra auta.
14. V tomto bode sa môžeme vrhnúť na káblovačku a jej napinovanie. Kabeláž by mala obsahovať spolu 5 farebne označených káblov. Kabeláž od tempomatu potiahneme do rohu palubovky pod A stĺpikom. Uchytíme ju najlepšie pomocou umelohmotných zväzovacích pásikov. Zo zväzku vytiahneme káblik označený modor-čierny, červeno-čierny alebo červeno-biely. V mojom prípade to bol kábel červeno-biely a zapojenie podľa tabuľky č. 3. Tento káblik pôjde do poistkovej skrinky. Pokiaľ nieje káblik ukončený koncovkou, je potrebné na neho najprv priletovať ISO pin. ISO pin následne vložíme do bunky označenej číslom 5. Skontrolovať rozloženie poistiek môžeme na obrázku nižšie. Ak bunka 5 je obsadená použijeme bunku č. 6. V mojom prípade som musel použiť č. 6 a naletovať aj pin. V bunke sa nachádzajú dva menšie bunky. V jednej už bude pás. Do tej druhej zastrčíme náš pin. V poistkovej skrinke sa nachádza tiež poistka proti vysunutiu pinov. Býva fialovej farby. Túto poistku odistíme aby sa dám pin mohol bez problémov zastrčiť. Z oboch strán ešte skontrolujeme, či sme sa skutočne trafili na správne miesto. Tento kábel je napájaný kladným pólom +. Z druhej strany vložíme poistku 20A. Teraz môžeme pistkovú skrinku zatvoriť a na jej konci kde sa zbieha viac káblikov zaistiť zdrhávacím pásikom.
ISO PIN do poistkovej skrinky 000 979 227e
Zvyšné piny napinujeme podľa tabuliek nižsie do pätice, ktorú sme si predtým vytlačili dnu. Uviedol som dve tabulky, pretože sa nám môže stať ako napríklad aj mne, že farebné označenie káblov nesedelo s priloženým návodom. Na pätici sa nachádza fialová poistka po obvode. Tú potiahneme a potom nám pôjdu piny zatlačiť až nadoraz. Po napinovaní poistku zatlačíme a päticu nasunieme naspäť do držiaka. Teraz môžeme konektor zapojiť do pätici a poskladať všetko naspäť, čo sme doteraz rozobrali.
Kabeláž č. 1
Pin na páčke | Piny z páčky | Pin na pätici | Káble na konektore |
2 | modrý | 1 | modro – šedý |
3 | červeno – žltý | 2 | červený |
4 | žltý | 3 | čierno – biely |
5 | biely | 9 | biela |
6 | modro – čierny | p. skrinka č. 5 | modro – šedý |
7 | žltý | 3 | čierno – biely |
Kabeláž č. 2
Pin na páčke | Piny z páčky | Pin na pätici | Káble na konektore |
2 | modrý | 1 | modro – šedý |
3 | červeno – žltý | 2 | červený |
4 | čierno – biely | 3 | čierno – biely |
5 | červeno – šedý | 9 | biela |
6 | červeno – biely | p. skrinka č. 5 | modro-šedý |
7 | žltý/čierno – biely | 3 | čierno – biely |
Kabeláž č. 3
Pin na páčke | Piny z páčky | Pin na pätici | Káble na konektore |
2 | modrý | 1 | modro – šedý |
3 | červeno – žltý | 2 | červený |
4 | žltý | 3 | čierno – biely |
5 | biely | 9 | biela |
6 | červeno – čierny | p. skrinka č. 5 | modro – šedý |
7 | žltý | 3 | čierno – biely |
15. Nakoniec nám ostáva tempomat aktivovať a vyskúšať. Na aktiváciu potrebujeme notebook s programom VAG-COM, diagnostický kábel napr KKL USB VAG s koncovkou OBD2. Priznám sa, že nikdy predtým som osobne s programom ani diagnostikou nerobil (nemal som kábel a ani systém na ktorom by mi bežal bez problémov VAG-COM) a tak som nemal ako experimentovať. Požiadal som teda kamaráta o pomoc s aktiváciou, ktorý týmto všetkým disponoval spolu s návodom. Neviem teda osobne popísať postup ale vyskúšam popísať podľa informáci z internetu.
Postup aktivácie:
- Pripojíme diagnostický kábel do diagnostického koenktoru pod volantom a do USB portu na počítači
- Naštartujeme auto
- Zapneme program VAG a zvolíme ponuku 01 Motor/Elektronika motoru
- Zvolíme funkciu 11 Login na vypítanie loginu
- Pre aktiváciu zadáme kód 11 463 (deaktivácia 16 167) a potvrdíme
- Zvolíme funkciu 06 Ukončenie výstupu a vypneme zapalovanie
- Pre správnu aktiváciu vyskúšame funkciu skúšobnou jazdou
16. Moja skúšobná jazda zlyhala. Cez kontrolu vo VAGU sme zistili, že je poškodený spojkový spínač. Nato aby tempomat fungoval je potrebné aby bol funkčný spojkový ale aj brzdový spínač. Tieto spínače sa po zošliapnutí pedálu rozpoja a vypnú tempomat. Preto je potrebné skontrolovať či všetky pedále ale aj tlačidlá na páčke tempomatu fungujú. Pre tempomat zvolíme 01 Motor, Hodnoty kánal 066 a v štvrtom poli je stav páčky.
Kontrola pedálov:
Kód: | Stav pedálov: |
000 | Spojkový a brzdový pedál nezošliapnutý |
011 | Brzdový pedál zošliapnutý |
100 | Spojkový pedál zošliapnutý |
111 | Spojkový a brzdový pedál zošliapnutý |
Kontrola páčky tempomatu starší typ:
Kód: | Stav páčky: |
0011 | Spínač B je na polohe „ON“ |
0111 | Spínač A zatlačený |
0001 | Spínač B je na „OFF“ pred bodom zopnutia |
0000 | Spínač B je na „OFF“ zaaretovaný |
Kontrola páčky tempomatu novší typ:
Kód: | Stav páčky: | |
0000 | Vypnutá páčka | |
0011 | Zapnutá páčka | |
1011 | Stlačené „RES“ | |
0111 | Stlačené „SET“ |
Keďže som pri rozoberaní a skladaní nestihol robiť fotky rozoberania, chcem poďakovať za poskytnutie niektorých fotiek chcem členom Olisoftovi z klubu Auto Škoda Klub a Vašovi z fóra skodahome.cz.
Zoznam súčiastok:
Páčka: – 3U0 953 513 D (1J0 953 513 01C)
Kabeláž: – 8E0 971 980 (neviem či je úplná)
ISO PIN: – 000 979 227 e
Na stiahnutie:
Fotky: Všetky fotky na stiahnutie v rar
Návod: Originál návod na montáž tempomatu Octavia1
Ahoj!Vdaka za ten manual,je super!Farba káblov u mna nesedelo ,samozrejme čínske.,radšej som ich vymeral.Píšeš,že existuje ešte starší typ páčky na ktorej sa nedá uberať a pridávať rýchlosť.No to nie je pravda,dnes som namontoval ten staršý typ a funguje .Spínačom B ,stlačením do ľava +pridávám ,a druhý bočný spínačom uberem.Jožo mal pravdu.
Ďakujem Marek za pripomienky a som rád, že aspoň trochu návod poslúžil.
„Treba dať pozor aby sme na koenktor nachádzajúci sa na airbagu nepriviedli napätie, pretože sa taktiež takýmto spôsobom aktivuje“
Somarina na N-tú… Každý jeden konektor na airbag je konštruovaný tak, že bez patričného správneho protikusu je vyskratovaný.Takže neodpáli ho ani náhodná iskra neviem z kade,a ani statická elektrina.
-rýchlosť sa dá normálne pridávať aj na prvom type páčky,to že to niekto nevie,ešte neznamená,že sa to nedá,stačí čítať návod
-menšia lekcia slovenčiny by tiež neuškodila… („šraub“, „šraubu“ , „šroub“, „šroubovák“)
Ďakujem Jožkovi za lekciu gramatického okienka ako aj za pripomienky k tomuto návodu.
Konecne dal niekto na net poriadny navod ako nieco spravit! Od A do Z . ????
Ďakujem, snažil som sa 🙂 Mne to fungovalo tak dúfam, že pômôže aj iným
Vie mi niekto poradiť ? Mam O1 RS kod motora AUQ v čiernom konektore mam len 2 káble čiže budem musieť natiahnuť asi od RJ motora , ale z ktorých PINov ? Ďakujem za každú radu
Ahoj.
Na uvod chcem povedat :Velmi dobry a strucny navod.
Ale vyskytol sa mi maly technycky problem.V mojej oktavke 1.8 rok 98 mam pod stieracmi len modru oranzovu a bielu peticu.Cierna tam nieje.
Vie mi niekto poradit co robit v tomto pripade?
Dakujem Tomas
harvo4825@gmail.com
Ahoj, rád by som ti poradil. Nakoľko som to ale robil pred niekoľkými rokmi tak si to už poriadne ani nepamätám. Viem ale, že nie pri všetkých ročníkoch sa dal tempomat domontovať. Snáď nájdeš riešenie a môžeš potom aj sem postnúť pre druhých.