DayLight – Denné svietenie sa označuje ako DRL/ Daytime Running Lamp. DayLighty sa začali používať ako denné svietenie bez použitia stretávacćh svetiel, ktoré počas svietenia svojou spotrebou údajne prispievali na zvýšení spotreby a taktiež životnosť žiaroviek bola malá. Niektoré značky začali používať ako denné svietenie LED priamo v svetlách, alebo v nárazníkoch. Taktiež sa nájdu ako denné svietenie použité klasické žiarovky v hmlovkách alebo vo svetlách určených na denné svietenie. Pre značky, ktoré nedisponujú denným svietením od výroby ostáva namontovať dodatočné schválene denné svietenie. Používajú sa väčšinou 2 typy z hľadiska funkčnosti a tie sa delia na 2 typy z hľadiska zapojenia.

Funkčnosť:

1. DRL – Denné svietenie, ktoré po naštartovaní motoru alebo otočením kľúčiku do prvej polohy sa aktivujú a zhasnú v prípade zapnutia parkovačiek.
2. DRL/A – Denné svietenie s funkciou obrysových svetiel, ktoré tak ako DRL sa aktivujú tým istým spôsobom avšak pri zapnutí stretávacích svetiel nezhasnú, ale iba stmavnú na 30% svietivosti a svietia teda spolu aj so stretávacími svetlamy.

Zapojenie:

1. DRL – ktoré sa napájajú priamo na baterku + parkovačky. Tento typ pripojený priamo na baterku reaguje na rozdielne napätie pri vypnutom a zapnutom motori. Svetlá nabehnú , keď po naštartovaní nabehne do elektrickej siete auta oscilačne zvýrené napätie cca 13,8V-14,4V.
2. DRL – kde na baterku, prípadne kostru sa napojí záporný pól a kladný pól +12V na aktivovanie sa napája (po zapnutí kľúča t. j. sv. 15). Ďaľší kábel tak ako v prípade 1a +12V sa napojí na parkovačky aby svetlá zhasli/stmavli pri prepnutí na stretávacie svetlá.

Keďže s veľkou obľubou by som dával LED technológiu všade kde sa dá, nebolo tomu inak ani pri Octávii. Už pri minulome aute som si montoval DayLighty. DayLight svetlá majú u mňa vždy podporu. Samozrejme som zástanca fakt iba certifikovaných a schválených typov na vozidlá. Hocijaké napodobeniny typu LED pásiku nalepovacieho na náraznik neschvalujem. Mne osobne je bezpečňejšie, keď oproti mne stretnem auto s kvalitnými DayLightami. Všimnem si DayLighty oveľa skor ako stretávacie svetlá alebo hmlovky. Taktiež sa mi u patentovaných originálov páči ich stmavnutie pri zapnutých stretávacích svetlách. Predsa je to len lepšia viditeľnosť a tým väčšia bezpečnosť. Pôvodne som chcel Octávii dopriať svetlá známe ako DeviEyes, ktoré majú v sebe už zabudované LED. Svietia veľmi pekne a neoslňujú oproti idúce autá ako to už zvykom býva pri napodobeninách. Taktiež autu dajú úplne nový image. Bohužiaľ som ale nakoniec tieto svetlá nekupoval. Dôvod? Údajne nesvietia veľmi dobre na cestu, pretože sú tam použité H1 a časom sa parabola začína rozpadávať. Na octáviu sa predávajú aj mriežky, v ktorých sú DayLighty už zabudované. Vyzerá to síce pekne ale cena týchto DayLightov je strašne premrštená. Neostávalo teda nič iné ako kúpiť iné schválené svetlá a prispôsobiť ich do mroežky. Dizajnovo som si kúpil také isté ako na predchádzajúcom aute. Bol som s nimi veľmi spokojný. Predtým akej boli značky výrobcu netuším. Teraz som zohnal od výrobcu Dectane také isté, akurát ich odrazová parabola bola zatmavené a tým pádom krajšie vyzerali po dizajnovej stránke. Malo to však jeden háčik. Svietili akokeby do žltozelena oproti tým druhým,ktoré svietili poriadne do biela a bolo ich skutočne aj vidno. Nevadí som si povedal. Veď časom tam dám iné a zatiaľ som sa s tým zmieril. Auto s nimi síce vidno, ale nieje to žiadna sláva.

Aby ste mohli DayLighty používať, je potrebné spĺňať pár podmienok. Prvá z podmienok je správne umiestnenie a druhá správne zapínanie a vypínanie DayLightov. Pokiaľ sa nejedná o schválené DayLighty, ktoré môžu byť použité aj ako obrysovky musia pri prepnutí na parkovačky zhasnúť. Pôvodne som takýto typ svetiel zháňal, ale nepodarilo sa mi zohnať vhodný tvar. Ostal som teda pri obyčajných. Pri používaní DayLight sú zadné svetlá vždy zhasnuté. Táto varianta sa mi nepáčilo vzhľadom na bezpečnosť a preto som si DayLighty nastavil, aby zhasli až pri prenutí na stretávačky a pri parkováčkách ostali svietiť. Cítim sa vtedy istejšie, keď som videný aj zo zadu. Zo svetiel som si ale pre prípad núdze vytiahol káblik aj z parkovačiek a aj zo stretávačiek a v prípade potreby prehodím konektory a DayLighty zhasnú tak ako majú. Pre zapnutie DayLightov som kábel napojil cez poistku na svorkovnicu nad ľavou nohou. Svorkovnica sa zapína pri otočení kľúčika do prvej polohy a tým sa zapnú aj DayLighty.

Môj popis zapojenia:

       Použil som DayLighty od nemeckej firmy Dectane. Jedná sa o DRL svetlá s 5 x 1w LED. Slovenský predajca www.autoledky.sk alebo originál stránka Dectane www.dectane.de. Obaja ale majú chybný rozmer. Uvádzajú 220 mm a v skutočnosti majú 160 mm. Taktiež sa tam uvádza, že svetlá by mali stmavnúť pri zapnutí stretávacích svetiel. Svetlá nestmavnú ale zhasnú. Zodpovedné osoby boli už upozornené ale popis stále nezmenili. Rozhodol som sa pre umiestnenei do mriežok, tak aby boli na kraji oblúku. Viac sa mi to tak páčilo ale umiestnenie je na každom z vás. Vyrezal som plasty aby sa mi tam DayLighty zmestili. Plechom som posilnil vrchnú časť, o ktorú sa následne svetlá uchytili. Od svetiel idú tri káble. Všetky tri som dal spolu a oblepil ich izolačnou páskou. Keď otvorím kapotu, po pravej strane pri chladiči som spravil uchytenie v ktorom je uchytená druhá časť káblov. Tu sa kábe pomocou konektorou spájajú. V prípade potreby demontovania predného nárazníku odpojím konektory a nárazník môžem bez problémov dať dole. Z tadeto som čierny kábel uchytil pod skrutku svetla a použil tak kostru. Skrutka sa mi zdala najbližšie a najlepšie vhodná na ukostrenie. Žltý a biely kábel som strčil do malej umelohmotnej rúrky. Rúrka ide popod svetlo až pod baterku kde sa nachádza hrubá krytka pre kabeláž idúca dnu do kokpitu. Do tejto rúrky som pod svetlom ešte strčil dva káble od svetla a to parkovačky a stretávačky. Biely kábel pokračuje ďalej v hrubej umelej lište až dnu do kokpitu, kde sa následne napája na svorkovnicu nachádzajúcu sa nad ľavou nohou. Táto svorkovnica (15) je pod napätím pri otočení kľúčika do prvej polohy. Preistotu som dal aj poistku. Aby sa dal kábel prepchať s motoru dnu, je potrebné demontovať stierače, plastové krytky pod stieračmi a ďaľšiu krytku, pod ktorou sú schované pätice na napinovanie káblov. Žltý kábel od DayLightov a dva žlté od svetlometu so ukončil faston konektorom. Podľa potreby ich pri baterke prepojím buď na vypnutie parkovačkami alebo stretávačkami.

Správne zapojenie DayLightov:

1. Čierny kábel 0V – zapojenie na baterku alebo kostru auta.
2. Žltý kábel +12V – zapojenie na parkovačky na +12V
3. Biely kábel +12V – zapojenie na baterku +12V
3a. Biely kábel +12V – zapojenie na svorku +12V (15) po otočení kľúčika
3b. Biely kábel +12V – v prípade Octávii sa zapojí na hlavné ovládanie svetiel na pin č. 6. Vtedy nieje potrebné napájať žltý kábel na parkovačky. Po otočení spínača na prepnutie svetiel sa na pine č. 6 stratí +12V a DayLighty zhasnú.

Označenie pinov na predných svetlometoch:

Ľavé predné svetlo:
Pin č. 1 parkovačka – šedo-čierny vodič
Pin č. 2 stretávačka – bielo-čierny vodič
Pin č. 5 diaľkové – žlto-čierny vodič

Pravé predné svetlo:
Pin č. 1 parkovačka – šedo-červený vodič
Pin č. 2 stretávačka – biely vodič
Pin č. 5 diaľkové – žltý vodič

Najlepšie je však si farby premerať aby ste si boli istý, že to máte zapojené správne. Neviem z akého dôvodu sa mne pri tomto zapojení stalo, že DayLighty zhasli miesto parkovačiek až po zapnutí diaľových svetiel. Po premeraní na správny kábel už fungovalo všetko ako má.

Vyhláška:

Pozor!!! Dodatočne domontované úsporné LED denné svetlá povolené už aj v Slovenskej Republike, ale jedine s homologizačným znakom RL!!!

Zákon č. 8/2009 o cestnej premávke s platnosťou od 1.2.2009 v§ 32 ods. 1 sa uvádza doslovne: (1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety, alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.

Upozorňujeme, že počas dňa a nezníženej viditeľnosti nemusíte mať zapnuté na vozidle obrysové svetlá, osvetlenie prístrojovej dosky a ani zadné svetlá. Montáž svetiel pre denné svietenie nieje prestavbou vozidla ani zmenou technických údajov, a preto umiestenie na vozidlo nepodlieha žiadnemu dodatočnému schvaľovaniu ani zápisu, preveríte na každej STK (stanica technickej kontroly vozidiel).

Pozor!!! Pri zakúpení svetiel pre denné svietenie sa nenechajte zmýliť ponukami iných lacných LED svetiel od iných predajcov. Aj napriek deklarovanej homologizácii sa nemusí jednať o svetlá pre denné svietenie, ale ide o homologované pozičné svetlá (parkovacie svetlá), ktoré v našej ponuke nájdete tiež.

Homologizované denné LED svetlá musia mať na prednej strane krytu vyznačené E znaky a označenie RL. ZAPOJENIE: Typ 2 obsahuje vždy modul pre automatické zapínanie a vypínanie denných svetiel, napájajú sa iba 3 vodiče + a – priamo na batériu a tretí vodič na parkovacie svetlo, aby sa svetlá vypli, akonáhle zapnete stretávacie (parkovacie svetlá).Denné svetlá sa zapnú ihneď po naštartovaní motora, keď začne byť batéria dobíjaná alternátorom.

Nakoľko je veľa pochybností či sú v SR denné svetlá povolené, prikladám vyjadrenie od Spoločnosť TESTEK, s.r.o. na základe poverenia udeleného Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT SR):Poverená technická služba technickej kontroly vozidiel.

Viac sa dočítate na stránke Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR: Stránka ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií o denných svetlách RL.