Vítam Ťa na mojej stránke :)

Seat Altea XL – Zapojenie autokamery na spínané a stále napätie

V dnešnej dobe jazdí kopec blbcov po cestách a tak som sa rozhodol pred nimi aspoň trocha uchrániť pomocou autokamery. Autokamera však pomôže aj v iných prípadoch a človek nevie kedy sa mu môže zísť. Zadovážil som si kameru TrueCam A5 s prídavným polarizačným filtrom. Jej montáž je jednoduchá ale treba si premyslieť, kde ju človek chce mať umiestnenú.

Ja som zvolil vrch čelného skla a v podstate mi až tak nevadí pretože je čiastočne schovaná za zrkadlom. Je k nej aj nástavec, ktorý sa lepí priamo na sklo miesto prícucky a tak by som ju nevidel už vôbec ale jednak lepiť na sklo som nič nechcel a takto môžem občas nakuknúť ako sníma. Dlhšiu dobu som mal kameru zapnutú sa provizórnej kabeláži pripojenú cez redukcie originálnych a domácky vyrobených konektorov ale to mi časom prestalo vyhovovať a tak som čakal aspoň kým mi skončí záruka a môže sa rozoberať. Predtým som mal kameru väčšinou zapnutú stále, ale občas sa mi stalo, že som cez víkend nikam nešiel a kamera dala baterku pod úroveň naštartovania. Občas som na ňu aj zabudol. A tak som sa rozhodol spraviť dvojité napájanie. Prvé napájanie by kameru napojilo po otočení kľúčika a naštartovania a v prípade chceného ponechania zapnutej kamery by som ju vypínačom zapol a fungovala by. A tak môj plán sa začal uskutočňovať. Rozobral som originálny autozapaľovací konektor do autozapaľovača v ktorom sa nachádzal plošný spoj. Predtým som chcel využiť iný stabilizátor ale nakoniec som sa rozhodol pre tento postup. Napájaciu kabeláž s mikro usb som tiež použil originálnu. Tú som schoval pod stropný tapacír a zviedol som kábel cez ľavý predný stĺpik. Ten drží na jednej skrutke Torx 20 pod krytkou ABS. Zvyšok treba opatrne vycvaknúť čo najlepšie bez dolámania úchytov. Kábel som chcel zviesť k poistkám kde by bolo celé srdce napájania kamery. Pomocou tvrdého káblu som si v rohu stĺpika pri čelnom skle pretiahol kábel k poistkám tak aby nikde nezavadzal. Na plošný spoj som upevnil plastovú krabičkou, v ktorej sa nachádzal originál plošák a pár usmerňovacích diód. Cez konektory som spravil napájanie z poistkovej skrinky stáleho napätia a spínaného napätia po otočení kľúčika. No a posledný konektor na napájanie samotnej kamery. Vedľa krabičky sa mi nachádza ešte autorelé na vysielačkou ale to v ďalšom článku. Tento plošák som upevnil na kovové úchyty pomocou šrauby na bočnú stranu prístrojovej dosky. Napájacie káble v poistkovej skrinke som nakrimploval na pin do pozície 30 pre spínané napätie  a do pozície 51 pre stále napätie s poistkou v oboch prípadoch 3A. Napájací kábel stáleho napätia som potiahol popod koberec vodiča do stredovej konzoly k vypínaču. Vypínač som umiestnil na plastový kryt v ktorom sa nachádzajú tlačítka na odomykanie dverí, TCS, autozapaľovač atď. Vypínač som použil s LED, ktorú som napojil na obvod podsvietenia. Zároveň som pridal aj červenú LED, ktorá mi signalizuje zapnutie kamery na stále napätie. Pôvodne som chcel dať LED pod vypínač a nie vedľa neho ale nejak som sa pozabudol a otvor na vypínač spravil nižšie a už teda nebolo veľmi možné dať pod vypínač. Celé som to ukostril na kostriaci bod nachádzajúci sa pod plastovou krytkou páčky na otváranie prednej kapoty. Ten plast šiel dole. Treba byť opatrný pre jeho demontáži presnejšie pri demontáži páčky aby ste ju nezlomili. Plochým tenkým šraubovákom treba povytiahnúť aretovací plast. Sedačku som dával dole a taktiež celu stredovú konzolu alebo tunel. Kabeláž som obalil do pásky od firmy Tesa. Fotky žiaľ z inštalácie nemám, nakoľko som to robil v mínusových teplotách vonku a bol som teda rád, že som to aspoň spojazdnil a žiadne plasty nedolámal. Ale v prípade rozobratia v letnom čase fotky doplním. Kabeláž, ktorú som použil som zakúpil od firmy Autokabel na stránke www.autokabel.cz. Majú veľký výber farieb a prierezov.

Rozobratie plastového krytu kľučky na otváranie kapoty:

  1. Potiahneme za páčku otvárania prednej kapoty maximálne ako nás pustí. Páčku držíme a tenkým plochým šraubovákom sa pokúsime pod páčkou nájsť malú štrbinku do ktorej strčíme šraubovák a vypáčime plast, ktorý aretuje celú páčku proti svojvoľnému vypadnutiu. Následne vyberieme páčku. Môžeme si na to miesto najprv posvietiť baterkou a pozrieť ako to vyzerá a až potom šmátrať šraubovákom.
  2. Teraz môžeme demontovať samotný plast. Ak si dobre pamätám drží pricvaknutý na troch plieškoch. V prípade, že máte ala RS pedál na odkladanie ľavej nohy teda ja to tak volám tak sa bude ťažšie dávať plast naspäť. Treba pri tom týždeň dovolenky, lieky proti nervom a niekoľko náhradných plieškov. Aspoň v mojom prípade. Potom kamarát prišiel na dáku fintu ako niečo zapáčiť a po hodine sa mu to podarilo. Tuším cez dieru v plaste kde príde páčka pomocou šraubováka správne nasmeroval ten plastový pliešok na zacvaknutie, ktorý sa par krát pri pokuse ohol. Pod touto krytkou sa nachádza aj kostriaci bod presnejšie je ich viac. Tu som pomocou káblového očka ukostril kabeláž.
  3. Ako ďalší diel demontujeme prah. Nemusíme ho demontovať celý, stačí ak len pri vodičovi vypáčime znova opatrne. Pod prahom sa bude nachádzať jedna čierna okrúhla vec, ktorú tiež vypáčime a tým umožníme manipulovať kobercom pre uloženie kabeláže.

Demontáž šoférovej sedačky:

  1. Pred demontážou sedačky odpojíme baterku od prívodných káblov. Sedačka drží na štyroch šraubách. Na ich uvoľnenie použijeme bit 12 hran označený napr. Proxxon VZ10. Najlepšie je použiť nízky aby sa dali odkrútiť šrauby aj na zadnej časti sedačky.
  2. Po odšraubovaní všetkých štyroch šráub nakloníme sedačku dozadu a tak môžeme odpojiť konektory zo sedačky, ktoré sa nachádzajú v podlahe.
  3. eraz môžeme sedačku úplne vybrať von z auta alebo ak sa nám s ňou nechce naťahovať jednoducho ju posunieme len k zadným sedačkám aby sme mohli bez problémov potiahnuť kabeláž pod koberec až k priestoru ručnej brzdy ako v mojom prípade. Tento postup môžete aplikovať aj pri demontáži spolujazdcovej sedačky.
  4. Keď budete sedačku dávať naspať nezabudnite najprv zapojiť konektory. Dajú sa síce napojiť aj keď je sedačka na svojom mieste pevne pripevnená ale pre tak veľké nemotorné ruky ako mám ja je to obtiažne.

Rozobratie stredovej konzoly/tunela:

  1. Ako prvé vytiahneme kľúčik zo zapaľovania a odpojíme napájanie od baterky ak by nám náhodou niečo skratlo.
  2. Môžeme si predné sedačky posunúť dozadu aby sme mali lepší prístup k šraubám vpredu. Zatiahneme ručnú brzdu a vytiahneme plastovú manžetu riadiacej páky z konzoly/tunela.
  3. Uvoľníme bočný kryt pri plynovom pedáli. Kryt (2) sa uvoľní pomocou šrauby Torxu 20 označený na obrázku ako (13) a povytiahneme tento plast smerom dopredu. Je plastovými výstupkami trošku zachytený v stredovej konzole.
  4. Uvoľníme bočný kryt na strane spolujazdca (2). Ten budeme musieť podobrať plochým šraubovákom, prípadne ak máme k dispozícii umelohmotné vypačovacie páčky. V prednej časti treba byť opatrný. Drží to na na takom plastovom bázmeku, ktorý sa mne podarilo zlomiť. Kryt treba trochu pridvihnúť dohora tak aby sa spodná časť zdvihla a roh krytu bol stále uchytený. Rukou odhrnieme koberec a bude sa tam nachádzať plastový stojan na ktorom je cez ten plastový bázmek uchytený kryt. Treba celý stojan dať preč spolu s krytom ak sa nebude dariť bez jeho demontáže ako mne. Plastový stojan drží na umelohmotnej matke veľkosti 10. Čiže použijeme golu. Keďže som prvý krát postup nevedel tak som ako píšem vyššie ten plastový stoja zlomil a musel ho lepiť.
  5. Z oboch strán vyšraubujeme torx 20. Šrauby sa nám odokryjú práve odstránením bočných krytou a v mieste kde sa zasúvali do konzoly ich nájdeme. Na obrázku sú označené ako (7).
  6. Teraz demontujeme opierky nôh (12). Vyberieme plastové okrúhle krytky, ktoré zakrývajú šrauby. Tie sú označené ako číslo (5). Opatrne aby ste ich nezlomili. Následne vyšraubujeme torxom 20 číslo (6) a vytiahneme opierky nohy. Držia tam trocha silnejšie v oblasti uchytenia pod rádiom a tak treba trochu silnejšie potiahnuť. Drží ich tam kovová spona do ktorej sa pri montáži zase nastoknú.
  7. Teraz podpáčením demontujeme kryt pod pákou ručnej brzdy (10), cez otvor vzniknutý vybraním plastovej manžety riadiacej páky odpojíme konektor výstražných svetiel (3). V prípade, že sa to nedarí počkáme až sa nám bude celá konzola/tunel dať nadvihnúť. Mne sa to podarilo aj bez nadvihnutia aj keď mi kus zavadzal kov ale podarilo sa. Následne vyberieme kryt (4) v ktorom sa nachádza ovládanie zrkadiel, autozapaľovač, tlačidlá na TCS, zamykanie dverí atď. Tu som sa pokúšal o to šraubovákom ale som plast kus poškriabal. Tento plast mi vybrali v Seate keď som im tam dával niečo robiť. Nemal som vtedy ešte ani páčky na podpáčenie a tak poriadne neviem ako sa to má správne vybrať. Plastové zarážky ktoré treba vlastne vypáčiť sa nachádzajú 2 kusy na každej strane a jeden väčší dole pri ovládaní zrkadiel. Po demontovaní odistíme napájacie konektory.
  8. Teraz si môžeme posunúť sedačky dopredu aby sa nám lepšie manipulovalo pri vyberaní zadného krytu (8). Sadneme si dozadu na zadné sedačky a opatrne sa snažíme vypáčiť kryt. Drží na štyroch kovových plieškoch. Po demontovaní odpojíme napájacie konektory autozapaľovača prípadne podľa výbavy audio vstupy. Následne sa nám odokryjú dve šrauby (9) torx 20 na spodku konzoly/tunelu. Vyšraubujeme ich a tým uvoľníme zadnú časť od podlahy.
  9. Jedna šrauba ktorá sa nenachádza na obrázku sa v mojom prípade roku výroby 2013 nachádza ešte priamo pod krytkou (4). Keď sa krytka demontuje tak ju cez otvor rovno dole pekne vidno. Musíme použiť orech veľkosti 10 s predlžovákom aby sa nám ju podarilo vybrať. Ak máme magnetickú teleskopickú tyč môžeme si ju pripraviť bude nám nápomocná ak nemáme magnetické orechy.
  10. Celú konzolu/tunel posunieme smerom k nám a do hora. V prípade, že sme nedemontovali konektor výstražných svetiel (3) predtým, môžeme tak urobiť teraz. Zároveň pri staršom modely odpojíme AUX vstup nachádzajúci sa vpredu pred tlačidlom výstražných svetiel a v prípade novšieho čo je moja situácia sa nachádza konektor vstupu AUX a MEDIA-IN na spodku konzoly. Musíme ju ale viac nadvihnúť do hora aby sa dal bez problémov odpojiť.
  11. Teraz môžeme veselo vybrať celú konzolu (1) von. Môže nás ešte stopnúť plastová manžeta riadiacej páky ale tu hravo cez otvor konzoly/tunela prepcháme a je to.

Seat Altea XL – Stredová konzola

Rozobratie poistkového boxu:

  1. Pred rozobratím odpojíme baterku od auta.
  2. Poistková skrinka drží na dvoch šraubách torx 20. Keď sa zohneme pod volant tak ich rýchlo zbadáme. Treba potom dávať pozor, keď budete dávať poistkový box naspäť aby ste spolu s ním zašraubovali aj trubicu na fúkanie nôh. Po odšraubovaní skrutiek box potiahneme na ľavej strane smerom dole a mal by vypadnúť s držiakov.
  3. Prívodná kabeláž je veľmi krátka a tak sa s boxom manipuluje horšie. V mieste kde idú všetky káble môžete nájsť zaväzovací pásik, ktorý je potrebné odštiknúť. Na spodnej strane boxu bude malý bázmek, ktorým povolíme zadný kryt boxu a dostaneme sa k zadnej časti.
  4. Na pravej strane boxu nájdeme dva ružové štvorce. Nimi pomocou zapáčením plochého šraubováka potiahneme celý ružový plast. Ten aretuje iso piny proti svojvoľnému vypadnutiu aj keď piny samotné majú pliešky proti vypadnutiu. V prípade, že sa vám štvorček zlomí ako mne (robené za mínusových teplôt) môžeme plochým šraubovákom posunúť ružový plast za malé výčnelky, ktoré aretujú iso piny. Tie sú zo strany kam sa vsúvajú piny. Mne sa to podarilo veľmi jednoducho. Plast posunieme na pozíciu aby sa pin dal vsunúť dnu, čiže ružový plast potiahneme na správnu pozíciu.
  5. Horný rad by mal byť spínaný po otočení kľúčika a spodný stále napätie. Niektoré pozície sú neosadené vôbec žiadnym spínaným alebo stálym napätím. Po nakrimplovaní iso pinu a vložením do boxu ho ružovým plastom zaaretujeme. Keď budete pin vsúvať dnu mal by cvaknúť a vtedy je správne vsunutý a zaaretovaný plieškami nachádzajúcimi sa na samotnom pine. Dávame pozor aby sme nič neskratli. Teraz môžeme všetko poskladať a vyskúšať, či všetko funguje.

Zoznam súčiastok:

Kamera: TrueCam A5 + polarizačný filter

Cena: 129€ ku dňu 22.1.2016 (už sú novšie modely)
Link: True Cam

Napájacie konektory:

Samec: Konektor DC
Cena: 0,40€
Link: Samec DC Samica: Konektor DC na panel
Cena: 1,96€
Link: Samica DC panel

Vypínač s LED:

Cena: 1€
Link: Vypínač s LED

Káblové očko: M6 / 1,5mm²

Cena: 0,11€
Link: Káblové očko

Páska na kabeláž:

Páska: TESA 51608
Link: Páska na kabeláž

Kabeláž:

Kabeláž: FLY a FLRY
Link: Kabeláž

Na stiahnutie:

Fotky: Všetky fotky na stiahnutie v rar

 

5 Comments

  1. Peter

    Vďaka za Vaše návody, sú pre mňa užitočné 🙂 Dúfam že ešte Alteu XL máte a nejaké návody ešte pribudnú. Chcel by som sa spýtať na jednu vec, ktorú som sa snažil dočítať v tomto návode, ale nenašiel som to. Altea XL má skoro všetko, čo je elektrické, podmienené zapnutím kľúča v spínačke, čo mi nevyhovuje. Snažím sa vyrobiť si zásuvku na 12V, ktorá bude non-stop pod napätím, ako som to mal kedysi na Octavii 1 a mohol som si napr. nabíjať telefón aj pri zamknutom aute. Chcel by som vyviesť z poistkovej skrinky elektrinu a kdesi pod volantom vyrobiť zásuvku. Keďže sa v Altei vyznáte určite lepšie ako ja, neviete náhodou, či nejaká poistka je pod stálym napätím a ktorá to je? Chcem sa na ňu potom pripojiť redukciou, len v návode som sa to nedočítal a na pokus-omyl si netrúfam.

    • FoXo

      Pozdravujem Vás Peter,

      ani som nečakal, že niekto číta vôbec tieto veci čo píšem na túto stránku 🙂 Teší ma, že teda číta aspoň niekto a aj mu návody pomôžu. Alteu stále mám a ťažko povedať či sa na niečo chystám. V pláne je toho veľa ale momentálne musia ísť peniaze úplne niekde inde 🙂 Ja som si zapaľovač prerábal na stále napätie a u mňa čo mám otestované poistkové pozície pre stále napätie sú 48, 51 a 53. Teda aspoň u mňa. Nepamätám si však ktoré z nich sú obsadené a ktoré sú voľné. Voľné myslím tak, že v nich nieje poistka a ani pin. Pokiaľ sa dá a ste kus zručný tak odporúčam radšej do tohto poistkového boxu dorobiť pin ako sa napájať na existujúcu poistku a brať z nej spoločný prúd ktorý by mohol túto poistku vyradiť.

      48 – Teoreticky komfortné ovládanie / sem som napojil ja zapaľovač
      51 – Strešné okno / u mňa autokamera
      53 – Ťažné zariadenie / u mňa vysielačka

      Môže sa to však líšiť. V prílohe ak ju zobrazí posielam náhľad rozmiestnenia poistiek a očíslovanie pozícii nakoľko ich zle vidno. Dajte vedieť, či sa podarilo.

      • Peter

        Ďakujem za veľmi rýchlu odpoveď, vyskúšam tieto poistky, ktoré ste spomínal. Mám Alteu XL 1,6 TDi, 77KW, r.v. 2014. Strešné okno, ani ťažné zariadenie nemám, tak som zvedavý, či tam budem mať to stále napätie. Mimochodom, moja Altea má aj ten vnútorný sklopný videosystém nad zadnými sedačkami. Najprv sa mi to zdalo super a veľmi praktické, ale zase aj toto má ten typický problém – nefunguje to bez zapnutej spínačky, čo mi pripadá trochu nelogické (moja Altea má bixenony a od výroby dané denné svietenie, ktoré sa nedá vypnúť, takže pri zapnutej elektrike aj keď je spínač svetiel v polohe „O“, tak stále svietia dve 21W žiarovky v predných svetlách) . Tak isto aj zásuvka v batožinovom priestore, aj tam by som určite očakával stále napätie.

        • Peter

          Ešte pridávam foto mojej poistkovej časti.

          • FoXo

            Poistkové skrinky sú rovnaké. Niektoré modely sa ale líšia pozíciami a teda mám namysli čo na nich je.
            Xenóny aj ten video systém by som bral 😀 Proste xenóny sú xenóny a videosystém hlavne kvôli úložným priesotorom. Ten som si zohnal treba ho opucovať a premýšľal som ako ho podsvietim 🙂 Avšak k nemu potrebujem stropnicu pre uchytenie a to je už kúsok zložitejšie zohnať za dobrú cenu v dobrom stave tu na SK. Jeden chalan nabodoval na strechu alebo teda prizváral a porobil úchyti perfektne s tým, že zo stropnice aj vyrezával pre svetlo nakoľko tam je taký plast. Do tohto sa ale ja nepúšťam a radšej počkám na stropnicu 😀 Ako sa podarilo s poistkami či nebola ešte možnosť skúsiť ?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

© 2024 FoXova stránka

Theme by Anders NorenUp ↑