Ako to začalo? Už od malička som sa rád hral s elektronikou a najviac ma zaujala LED technológia. Vždy som ju chcel dať do všetkého do čoho sa dať dá. Keďže Lanos nemá podsvietené ovládanie el. okien, rozhodol som sa dákym spôsobom si ho spraviť sám.

Dlho som rozmýšľal ako by som to mohol spraviť, ale nič ma okrem umiestnenie 3 mm LED nenapadlo. Teda áno napadlo ma, žeby som z hore gombík vyrezal a dal tam fóliu s logom okna ale to by bolo nadlho. Keď som sa rozhodol pre 3 mm diódu, ďalšia dilema bola kde ju umiestniť. Mal som 3 možnosti. Dať ju z vrchu, kde by ju bolo dobre vidno ale bolo by to veľmi neestetické, dať ju z prednej strany, kde by ju bolo tiež v noci dobre vidno a celkom by tam nešpatila ani cez deň alebo ju navŕtať pred gombíky. Väčšinou si vždy vymyslím dačo zložitejšie ako by mohlo byť. Nebolo tomu inak ani teraz. Zaumienil som si, že okrem toho, že to bude podsvietené na modro tak okrem toho som mal v pláne spraviť to, že ak pôjdem oknom dole bude svietiť na červeno a modrá sa zhasne. Ak pôjdem hore rozsvieti sa zelená. Toto po rozobratí celého ovládača hodiny skúšania, testovania, skratovania a dymenia sa mi nakoniec podarilo až na to, že pri polohe hore by svietila aj modrá aj zelená. Druhým problémom bolo to, že som musel použiť tým pádom až 6 LED. Trošku som sa pohral a zvládol som to na 4 LED. Dve boli dvojfarebné so spoločnou katódou. Ale kam s nimi ? Rozhodol som sa držať pôvodného plánu a modré som dal z prednej strany. Zvyšné 2 LED som chcel dať pred gombíky. Bohužiaľ niečo mi do toho prišlo a tieto prídavné LED som nestihol dokončiť. Do gombíkov som spravil dieru, do ktorej som následne osadil 3 mm LED s päticou. Šlo to tam dosť ťažko a mal som s tým problémy. Bol som nútený ich tam prilepiť sekundovým lepidlom. Z LED išli tenučké drôtiky cez vyvŕtaný otvor dnu ku plošáku, kde boli naletovane a umiestnené aj odpory pre LED aby nezhoreli. Podsvietenie fungoval tým pádom nasledovne (nestihol som doriešiť tie prídavné LED) keď som šiel dole, modrá LED zhasla, keď hore svietila a keď sa nič nedialo svietila stále. Ešte som zabudol pripomenúť, že tieto LED boli klasické a nie vysoko svietivé. Tie by dosť osvetľovali interiér a rušili by pri riadení auta. V noci bolo LED krásne vidno a neosvetľovali interiér. Po krátkom čase sa mi ovládač pokazil. Neviem čo presne sa stalo, ale zblbol mechanizmus v ovládači, ktorý zopínal kontakty. Bol som nútený všetko rozobrať. Bohužiaľ pôvodný ovládač som už dokopy nedal. Keď som sa pozeral do galérii na daewooclube, všimol som si, že napr. taká Leganza ma podobné gombíky ako Lanos. Objednal som si teda od Palixa náhradný ovládač do Lanosa a do Leganzy. Môj plán bol, že starý ovládač opravím pomocou ovládača z Leganzy a nový ovládač z Lanosa si ponechám pre horšie časy. Moja radosť a nadšenie po rozobratí ovládača Leganzy netrvala dlho. Bohužiaľ Leganza ma troška inak riešené spínače ako Lanos. Nevadilo by ani tak veľmi, že sú o dáke tie milimetríky vyššie ako to, že Lanos ma spínač 5 vývodový a Leganza len 3. Do tohto prerábania som sa už netrúfal pustiť. Nevadí na pospas osudu padne ovládač aj z Lanosa. Aj tak hlavným dôvodom prečo som chcel ovládač z Leganzy bol ten, že je podsvietený. Ostalo mi teda na pleciach to, čoho som sa najviac bál a to rozmýšľanie ktoré ma dosť bolí. Vymyslel som lepšie povedané odkukal som systém z Leganzy, ktorý som pôvodne taktiež chcel použiť. Nuž musel som vymyslieť systém uchytenia nového podsvietenia. Ako najlepší spôsob sa mi zdalo použiť tenký plošný spoj a naň naletovať LED. Tenký plošák som ale nezohnal. Bál som sa aby gombíky po zatlačení dole mali kontakt. Vyskúšal som a fungovalo. Mohol som ten použiť aj hrubší plošák. Miesto 3 mm LED som použil SMD LED. Veď už teraz je moderná doba na SMD. Zneistil som či budem schopný ich vedieť naletovať pri mojom Alzhajmerovi. Pustil som sa teda do návrhu plošného spoja. Viem že sa to dalo spraviť aj laickým spôsobom ale ja sa rád piplem a ako som už písal komplikujem veci. Navrhol som niekoľko plošákov a po ich vyleptaní som skúšal ktorý tvar bude vyhovovať najviac. Vybral som tvar plošáku, naletoval a prilepil sekundovým lepidlom. Odpor je použitý taktiež SMD. Natiahol som kábliky z plošáku na podsvietenie na plošák ovládača. Vopred som si poznačil na ktoré kontakty idem letovať. Kábliky som pretiahol cez dierku, ktorú je potrebné vopred navŕtať. Pozor pri letovaní káblikov na plošák ovládača. Treba si nechať dlhšie, lebo sa budete potom mordovať pri rozoberaní ovládača ako ja pri stavbe prvého podsvietenia a nemal som po ruke letovačku a nechcel poškodiť nič. Pri zohriati cínu na plošáku ovládača je najlepšie použiť mikropájku, na ktorej sa dá nastaviť vysoká teplota. Továrenský cín sa dosť dlho zohrieva. Po oživení plošáku a zložení ovládača som ho namontoval do auta a šiel vyskúšať. Výsledok bol ohromujúci. Dlho som sa tak nepotešil a nebol na seba hrdý aj keď to bola momentálne len takáto maličká vec. Jednu chybičku krásy som predsa aj tak našiel. Podsvietenie síce pekne podsvieti gombíky s Leganzy avšak svetlo prejde aj pomedzi škáročky. Takže ma čaká ešte malý upgrade a spraviť dáku stenu, ktorá svetlo do strán neprepustí.

Dúfam, že sa vám môj návod páčil a v budúcnosti ho využijete.

Zoznam súčiastok:

2x SMD LED – SMD 1206, červená, 2,0V-2,4V, 300mcd, 20mA, vyžarovací uhol: 120º veľkosť:3,2 x 1,6 x 1,1mm.
1x SMD Odpor – 560 Ω , SMD 1206
Rozmery DPS: LED – 40×9 mm

Na stiahnutie:

Fotky: Všetky fotky na stiahnutie v rar
Eagle súbory: DPS nakreslené v programe Eagle v rar
Eagle program: Program Eagle na kreslenie plošákov