.: Daewoo Lanos Langoš :. 
R.I.P. (19.06.2020)

Každého chalana je sen mať raz poriadne fáro a sexy ženu. Ja som bol v mladosti tiež taký, no časom som ostal už len pri tom fáre, keďže svoju žienku už mám. Vodičák som spravil 21.6.2004 na prvý pokus. Okrem vodičského kurzu som ešte trénoval na starkého Škoda 120. Bola to niekedy sranda teda aspoň pre mňa, no starkému všetko jedno nebolo. Veď neraz som na snehu auto skoro prevrátil. Samozrejme hneď po absolvovaní vodičského kurzu a úspešnom spravení vodičáku som hneď chcel auto. Trochu to trvalo, keďže ako študent som si až tak rýchlo žiadne auto dovoliť nemohol. Sem tam som si teda požičiaval od starkého. Po pár rokov, keď som mal aj prácu ku ktorej som neskôr potreboval nutne auto, mi rodičia požičali dáke peniažky. V tej dobe autá stáli strašné peniaze a len tak hocijaké dobré auto sa zohnať nedalo. Dlho som hľadal auto na internete až som našiel presnejšie kamarát mi poslal link na môjho „Langoša“. V momente sa mi zapáčil a hneď sa volalo majiteľovi. Zmestil som sa aj do sumy ktorou som mohol disponovať a ešte mi ostalo na cestu. Po dohodnutí s majiteľom auta sme ho šli aj s kamarátom pozrieť na ďalší deň. Daewoo sa nachádzalo blízko našich dolných susedov. Bolo to pri Nových Zámkoch presnejšie pri dákej menšej obci ktorej názov už radšej nechcem nikdy počuť. Bohužiaľ meno predajcu nikdy nezabudnem snáď do smrti. Tak veru z týchto slov môžete veľmi rýchlo zistiť, že ma stretlo niečo nepríjemné. Ale spať k Daewoo. Po dorazení na miesto už na mňa čakal krásny čierny krásavec. Bol nablišťaný a len tak sa ligotal. Šli sme si vyskúšať ako funguje. Sedelo sa mi v ňom príjemne a mal som celkom z neho dobrý pocit až na 2 detaily. Prvým bolo to, že brzda zaberala veľmi nízko. Predávajúci tvrdil, že to vraj tak majú všetky Lanosy. Volali sme kamarátovi, ktorý vlastní tiež Lanos a túto informáciu mi vyvrátil. Nevadí opravíme. Druhým detailom bolo ABS. Pri pohíňaní a spomaľovaní ABS vydávalo strašný buchot. Taktiež aj tu predávajúci tvrdil, že to vraj tak má byť. Áno niektoré ABS sú hlučné obzvlášť u Daewoo je to normálne ale nie takýto buchot rachot. Nevadí opravíme. Auto som si teda zobral po vyplatení nie malej sumy a podpísaní zmluvy. Cesta domov bola plná nebezpečných zážitkov. Ale to človek môže čakať keď ide dole na juh. Asi 2 krát som sa skoro rozmetal po ceste a Daewoo mohlo byť rozmetané po celom južnom Slovensku. Našťastie som to spolu s Lanosom zvládli. Po dorazení domov som bol hneď auto ešte prevetrať aj s kamarátmi. Veď tak treba sa pochváliť. Po vyšantení sa mohlo pristúpiť na detailnejšie prezretie auta a opraviť prípadné chyby. Chyba v ABS ktoré fungovalo len buchotalo bol problém ten, že snímač ABS bol na držiaku, ktorý držal na svojom mieste len na špine. Po vyvŕtaní novej diery a kúpení držiaku ABS prestalo buchotať. Poviem vám to bol pocit na nezaplatenie. Prišli na rad brzdy. Tam sme zistili, že na vine bol hlavný brzdový valček, tak ako kamarát vravel aj pri kúpe auta, že to bude najskôr tento problém. Kúpil sa teda hlavný brzdový valček. No a teraz to všetko začalo. Keď som sa dozvedel cenu valčeka skoro ma buchlo o zem a Infarkt by v tej chvíli bol prekonaný novým smrtiacim prúserom. 7000 Sk bolo poriadne veľa. Ešteže fungovali kontakty a poľské obchody. No teraz už nič poľské nechcem lebo je to šmejd. Valček som zohnal za polovičnú sumu a mohla prebehnúť výmena. Po výmene brzdy fungovali tak ako mali. Po chvíľke však miesta kam išli brzdové trubičky do valčeka skorodovali. „Poľské náhrady“ . Ďalej sa zistilo, že ľavý zadný náboj by bolo dobré vymeniť. Tu tá cena bola 9000 Sk. V duchu som si povedal tak toto auto ma asi zruinuje. Náboj sa zase zohnal lacnejšie. Asi 2 mesiace po kúpe auta som chcel do neho dať lepšie reproduktory. Na nete som našiel stránku zaoberajúcu sa hudbou, ktorej po absolvovaní zrazu som sa stal jej členom. Mal som kopec informácií čo treba všetko spraviť aby som mal kvalitný zvuk. No šlo to riadne do peňazí ale povedal som si veď je to pre mňa a moje pohodlie. Auto som začal teda zvnútra pomaly rozoberať. A to som veru nemal ! Ako mi doteraz stále vraví kamarát „Sokol radšej trpieť nevedomosťou o stave auta ako s neho zošalieť“ Ja som si vybral možnosť zošalieť. Ako som auto začal odstrojovať, som zistil nemilé prekvapenie. Môj Lanos bol pravdepodobne búraný a to poriadne. Od polovice bola zadná časť menená do polovice stĺpikov. Strecha je pravdepodobne z predného auta teda časti. Zistil som to tak, že boli vitideľné zvary na stĺpikoch aj na podlahe. Veru nepotešilo ma to veľmi. Písal som e-mail priadavajúcemu so sťažnosťou ale veľmi rýchlo ma odfajčil veď čo iné som mohol čakať. Vraj v živote ešte nedostal takúto sťažnosť, neviem vôbec o tom že by bolo auto búrané a nepovedal mu o tom ani predchádzajúci majiteľ. Predchádzajúci majiteľ bola dáka väčšia pani z Nemecka. Pravdepodobne bolo auto buchnute, kúpil ho ako búračku, na Slovensku ho dal spraviť a predal. Veď kto by už len v Nemecku opravoval takto búrané auto. Nemci sa toho hneď zbavujú za smiešne peniaze. Čo už nabudúce budem viac opatrnejší. Tie zvary ma nútili auto rozobrať aj z vonku a skontrolovať aj ostatné časti auta. Lanos som rozoberal u kamaráta na takom menšom dvore kde mal garáže. Lanosa som rozobral komplet, okrem motoru ten som tam pre istotu nechal a nič iné nešpekuloval. Času na auto bolo už menej, keďže po škole som hneď šiel robiť a po robote večer na hodinku kedy bolo ešte svetlo sa toho nie veľa postíhalo. Takto mi teda Lanos stál vyše polroka kým som ho neposkladal na kompletku okrem predných dverí, pretože som tam chcel dávať aj tak nové repárky a nemalo by zmysel dávať dverné tapacíra stále dole, veď aj tie umele čudlíky majú svoju životnosť. Problém na 3dveráku je ale ten, že ak tam chce človek dať väčšie repárky ako sú sériové papieráky veľkosti asi 12 musí spraviť na plech MDF krúžky aby ich tam zmestil. No a u mňa bol prúser ešte ten, že repárky ktoré som si kúpil boli dosť hlboké a to MDF medzikružie musí ísť vysoko aby mi magnet nezasahoval do koľajničky na okno. Áno hneď za reprákom je koľajnička na okno. Tento zásah bude pravdepodobne znamenať aj rezanie s tapacírov, čo momentálne nechcem pretože nemám ešte vôbec vyskúšané laminátovanie atď. Dávať to niekomu robiť bude zase dosť drahé. A tak kvôli tomu problému ostali dvere otvorené. Teda klamem, dvere som nechal otvorené ešte aj pre motorčeky na el. okná, ktoré sem tam nevládali a potrebovali pomôcť. A tak sa postupne začalo na aute všetko, čo sa mohlo dať tak sa dosralo. Dačo sa dalo opraviť svojpomocne a dačo teda väčšina len kúpou nového dielu. Po období poskladania, čo bolo tesne pred zimou som jazdil a vytešoval sa kým neprišli obdobia dažďu a s nimi potopa v aute. Neustále som mal mokré všetky sedačky a v kufri sa dalo doslova plávať. Sedačky sa sušili nonstop po každom daždi. Smola ešte bola aj tá, že tie dažde boli v zimnom období a tak neustále zamrznutie okien z vnútra bolo na dennom poriadku. Nič iné mi neostávalo len sadnúť do auta, keď práve pršalo a sledovať vodu kadiaľ tečie. Po dlhej doba sa mi podarilo zistiť, že mi zateká cez šíber. Na ňom sa mi zlomila akási podpera, ktorá jednak okno vytláčala smerom hore aby lepšie tesnilo a druhá funkcia spočívala v posúvaní okna pod strechu. Keďže táto súčiastka sa nedá zohnať a ja som auto nemal kde dať nastal boj s dažďom. Strechu som komplet prekrýval igelitom. No v kufri sa aj tak vždy voda nachádzala. Musel som teda začať skúmať zatekanie aj v kufri. Nič príjemné. V kufri som strávil dlhé hodiny sledovaním, kedy som nič nespozoroval a ráno kufor plný vody. Asi si počkala kedy sa vzdialim a potom šup do auta. Prekrývanie igelitom ma prestalo baviť a vyriešil som tou hrubou čiernou izolačnou páskou. Vtedy som si všimol, že medzi tesnením je diera cez ktorú som videl až do vnútra auta. Po prelepení okna izolačkou prestalo zatekať a mal som konečne suché sedačky. Problém zatekania kufra stále pretrvával a keď píšem tento článok tak stále aj pretrváva a to je zhruba cca 1 rok, čo bojujem s vodou. Ku kufru sa pridala ďalšia voda, ktorú som našiel v podbehoch z vnútra lepšie povedané v časti kde by sa inak nachádzali zadné dvere. Skoro ma piclo. Nakoniec som zistil, že voda sa mi tam dostáva zhora a nie po vnútorných blatníkoch ako som si myslel. Ďalej som zistil, že voda sa pravdepodobne dostáva cez roh tesnenia na zadnom bočnom okienku. Toto sa dialo na oboch stranách. Dal som dole tesnenia, natlačil do nich silikón a nasadil naspäť. Ešte som pre istotu presilikónoval aj tesnenie z boku ak by náhodou voda sa dostávala pod tesnenie. Šrauby ktoré držali okno som taktiež presilikónoval a čakal na dážď a dúfal že konečne sa mi podarilo zbaviť vody. Veru nepodarilo. Po daždi som našiel aj tak vodu. Bolo jej síce menej ale bola tam. Keď som pozrel na okno tak v tom rohu sa voda držala na tesnení a keď jej bolo veľa stekala dole. Nechápem doteraz akým spôsobom sa tam dostáva a ani kadiaľ preteká, proste je tam. Nejako ale ešte neviem ako to budem musieť vyriešiť. Najviac trápenia a kopec starostí mi robí ten kufor. Zasilikonoval som tam strašne veľa vecí ci už z vnútra alebo z vonku ako su napríklad časti, kde sa vkladajú svetlá. Taktiež som sprejom na dutiny, ktorý sa po zatvrdnutí správa ako vosk vystriekal kde sa dalo. Lišty na streche kde sa dávajú strešné nosiče som tiež prčistil a presilikónoval. No napriek tomu aj tak bola voda v kufri po daždi. Čo ma aspoň trocha potešilo, bolo že od prvého dažďa kedy som našiel v mieste kde sa dáva rezerva cca 5 cm vody. Voda sa väčšinou nachádzala medzi vonkajším plechom a plechom ktorý bol v kufri pre blatník kolesa. Lepšie pre pochopenie to bude na fotke. Tu sa voda zbierala a keď jej bolo veľa, pretiekla do miesta rezervy. Stekala pravdepodobne po vonkajšom plechu z vnútornej strany ale miesta cez ktoré sa dostala dnu som zatiaľ nenašiel. Presilikonované šrauby vo vnútri, taktiež priestor kde je hrdlo pre tankovanie, držiaky svetiel, spoje pod svetlami a tak. Po týchto všetkých úkonoch je tej vody minimálne cca možno deci a pol ale stále tam je a to ma štve. V takomto prípade sa vôbec nedá spraviť audio zostava v aute. Vlhkosť by sa mohla dostať do zariadení a skratovať. Tým pádom je stále rozobrané kým nevyriešim to zatekanie, sa asi do skladania nepustím. Na Lanose som pôvodne chcel spraviť aj dáke tie úpravy ale po tomto všetkom som musel s ťažkým srdcom zhodnotiť, že sa to veru neoplatí. Jedine ak by som každý týždeň vykradol novu banku. Dáke tie menšie úpravy som si však spravil, väčšina spočíva v LED. Čiže podsvietenia a osvetlenia priestorov a tak.

Nižšie pod týmto článkom nájdete základné informácie o mojom Langošíkovi ako aj nejaké tie články a návody o postupnom kupovaní nového príslušenstva do Langošíka alebo menšie dorábky , ktoré mi v Langošíkovi chýbali. Nejaké tie LED osvetlenia a podobne. No a tu je spomínaný odkaz na Články a Návody Langošík

Od roku 2012 má Langoš nového majiteľa. Momentálne na Langošovi jázdí bratova priateľka.

Základné info:

Kúpa Lanosu: 18.2.2008
Km pri kúpe: 135 400 km
Pôvod Lanosa: Nemecko
Rok výroby: 8.12.1999
Objem: 1.6 16V
Objem: 78kw/106hp
Farba: čierna so striebornými doplnkami
Typ: Hatchback 3 Dverový
Kolesá: 185/60 r14
Výbava: ABS, Airbag 2x, Posilňovač riadenia, El. predné okná, El. pravé zrkadlo, El. strešné okno, Hmlovky, Magicar M100AS
Na stiahnutie:

Manuál: Daewoo Lanos – Užívateľská príručka v Slovenskom jazyku
Manuál: Daewoo Lanos – Jak nato?
Manuál: Daewoo Lanos – Sám opravím v Polskom jazyku
Manuál: Daewoo Lanos – Servisný manuál v Anglickom jazyku
Manuál: Daewoo Lanos – Service and repair manual
Manuál: Daewoo Lanos – Adjustment data 97-99
Manuál: Daewoo Lanos – Electrical Wiring Diagram
Manuál: Daewoo Lanos – Engine Mechanical
Katalóg: Daewoo Lanos – Katalóg dielov