FoXova stránka

Ta vitaj keď si sa už sem dotrepal

Seat Altea XL – Zapojenie vysielačky Icom IC-E208

Ako druhá moja práca ktorou si privyrábam po víkendoch, sviatkoch a keď sa dá je jazdenie v taxi službe. Používam vlastné auto. Taktiež jeden z mojich koníčkov je rádioamatérstvo a momentálne keď píšem tento článok sa práve pripravujem na rádioamatérske skúšky aby som mohol obsluhovať rádioamatérske vysielačky. Taxikári majú v autách väčšinou jedno až dvoj kanálové vysielačky. Ja ako možno budúci rádioamatér som sa rozhodol pre vysielačku, ktorá mi bude užitočná aj inak ako v práci. Klasické vysielačky si taxikári montujú kade tade, kde nájdu vhodné miesto. Ja som ale vhodné miesto nenašiel nakoľko mi všade zavadzala. Jediné možné miesto je umiestnenie pod sedačkou. To má ale pár háčikov. Jeden z nich je menšia hlasitosť reproduktoru a v prípade, že potrebujem stíšiť hlasitosť je to obtiažne.

Zadovážil som si preto vysielačku s odnímateľným panelom. To znamená, že telo vysielačky mám pekne pod sedačkou ku ktorému mám pripojený externý reproduktor pre lepšiu počuteľnosť a display umiestnený pod taxametrom na viditeľnom a ľahko prístupnom mieste. Display je prepojený cez kábel. Vysielačka je Icom IC-E208. Kábel som skracoval pretože bol veľmi dlhý a potreboval som ho prepchať aj cez dieru v plaste. Pri skracovaní treba dávať pozor aby bolo telo aj display vysielačky odpojené. Tiež pri zapojení konektorov naspäť mať vypnuté napájanie vysielačky. To pripojíme až nakoniec. Kábel obsahuje 3 tenké káble a jeden hrubší. Treba pri ich spájaní byť opatrný aby nedošlo ku skratu káblov. Taxameter a aj display je pripevnený na plastových pántoch aby som to vedel celé sklopiť a mať tak viac priestoru. Za taxametrom je diera v plate kadiaľ idú všetky káble. Ide tade aj remote kábel k ručnej brzde a tam schádza popod koberec ku telu vysielačky. V koberci je pripravený štvorec, ktorý sa dá vybrať a tak vznikne diera cez ktorú som prepchal remote kábel a tiež kábel od mikrofónu. Mikrofón sa pripája cez sieťový 8 žilový konektor typu RJ45. Pri pravej nohe z boku konzoly/tunela mám prilepenú obojstrannou lepiacou páskou RJ45 spojku, do ktorej v prípade potreby vysielať zapojím mikrofón. Externý reproduktor smeruje k pedálom a je pripojený cez Jack 3,5. Vysielačka mala originál kabeláž s konektormi. Tie som odstránil a spravil som si vlastné. Na vysielačku som obojstrannou lepiacou páskou prilepil 2 puzdra na auto poistky a z nich ide konektor ba bočnú stranu vysielačky. Ten je pripevnený pomocou taviacej pištole. Vysielačka je napájaná z poistkovej skrinky na stále napätie a je zopnutá cez auto relé pomocou vypínača. Vypínač sa nachádza v plastovej krytke pri ručnej brzde kde je aj ovládanie okien, autozapaľovač atď. Zapnutie vysielačky signalizuje červená 5 mm LED s odberom cca 5 mA. Tá je umiestnená vedľa vypínača. Pôvodne mala ísť pod vypínač, ale nejak som sa pozabudol a otvor na vypínač vyrezal nižšie. Od poistkovej skrinky je kabeláž potiahnutá popod koberec a napájanie vyvedené v spomínanom otvore kadiaľ ide prepojovací kábel medzi telom vysielačky a displayom a káblom mikrofónu. Pri ťahaní kabeláže touto cestou je potrebne rozobrať prah, plast okolo páčky otvorenia prednej kapoty no a samozrejme poistkovej skrinky. Dočasne som ako anténu používal malú magnetku s tenkým koaxom. Koax mi ošúchal lak na aute nad dverami a tiež zisk tejto antény je malý. Vŕtať do strechy dieru a dávať tam konektor som ešte nechcel aj keď som všetko pre tento úkon nakúpil. Nakoniec som potiahol 5,5 mm koax Belden H155 z pod sedačky šoféra do kufra. Na ľavej strane som do stĺpiku osadil konektor SMA aby bol čo najmenej vidieť a rovno som vedľa neho tiež osadil konektor na napájanie plašiaka. SMA konektor je krimplovací určený na kábel nie na panel. Na panel preto nie, lebo má horšie uzemňovanie. Pod sedačkou je koax ukončený PL konektorom. Koax je ťahaný pod prahom a schovaný pod plastami až do kufra. Celé som to ukostril na kostriaci bod nachádzajúci sa pod plastovou krytkou páčky na otváranie prednej kapoty. Ten plast šiel dole. Treba byť opatrný pre jeho demontáži presnejšie pri demontáži páčky aby ste ju nezlomili. Plochým tenkým šraubovákom treba povytiahnúť aretovací plast. Sedačku som dával dole a taktiež celu stredovú konzolu alebo tunel. Kabeláž som obalil do pásky od firmy Tesa. Fotky žiaľ z inštalácie nemám, nakoľko som to robil v mínusových teplotách vonku a bol som teda rád, že som to aspoň spojazdnil a žiadne plasty nedolámal. Ale v prípade rozobratia v letnom čase fotky doplním. Kabeláž, ktorú som použil som zakúpil od firmy Autokabel na stránke www.autokabel.cz. Majú veľký výber farieb a prierezov.

Rozobratie plastového krytu kľučky na otváranie kapoty:

  1. Potiahneme za páčku otvárania prednej kapoty maximálne ako nás pustí. Páčku držíme a tenkým plochým šraubovákom sa pokúsime pod páčkou nájsť malú štrbinku do ktorej strčíme šraubovák a vypáčime plast, ktorý aretuje celú páčku proti svojvoľnému vypadnutiu. Následne vyberieme páčku. Môžeme si na to miesto najprv posvietiť baterkou a pozrieť ako to vyzerá a až potom šmátrať šraubovákom.
  2. Teraz môžeme demontovať samotný plast. Ak si dobre pamätám drží pricvaknutý na troch plieškoch. V prípade, že máte ala RS pedál na odkladanie ľavej nohy teda ja to tak volám tak sa bude ťažšie dávať plast naspäť. Treba pri tom týždeň dovolenky, lieky proti nervom a niekoľko náhradných plieškov. Aspoň v mojom prípade. Potom kamarát prišiel na dáku fintu ako niečo zapáčiť a po hodine sa mu to podarilo. Tuším cez dieru v plaste kde príde páčka pomocou šraubováka správne nasmeroval ten plastový pliešok na zacvaknutie, ktorý sa par krát pri pokuse ohol. Pod touto krytkou sa nachádza aj kostriaci bod presnejšie je ich viac. Tu som pomocou káblového očka ukostril kabeláž.
  3. Ako ďalší diel demontujeme prah. Nemusíme ho demontovať celý, stačí ak len pri vodičovi vypáčime znova opatrne. Pod prahom sa bude nachádzať jedna čierna okrúhla vec, ktorú tiež vypáčime a tým umožníme manipulovať kobercom pre uloženie kabeláže.

Demontáž šoférovej sedačky:

  1. Pred demontážou sedačky odpojíme baterku od prívodných káblov. Sedačka drží na štyroch šraubách. Na ich uvoľnenie použijeme bit 12 hran označený napr. Proxxon VZ10. Najlepšie je použiť nízky aby sa dali odkrútiť šrauby aj na zadnej časti sedačky.
  2. Po odšraubovaní všetkých štyroch šráub nakloníme sedačku dozadu a tak môžeme odpojiť konektory zo sedačky, ktoré sa nachádzajú v podlahe.
  3. eraz môžeme sedačku úplne vybrať von z auta alebo ak sa nám s ňou nechce naťahovať jednoducho ju posunieme len k zadným sedačkám aby sme mohli bez problémov potiahnuť kabeláž pod koberec až k priestoru ručnej brzdy ako v mojom prípade. Tento postup môžete aplikovať aj pri demontáži spolujazdcovej sedačky.
  4. Keď budete sedačku dávať naspať nezabudnite najprv zapojiť konektory. Dajú sa síce napojiť aj keď je sedačka na svojom mieste pevne pripevnená ale pre tak veľké nemotorné ruky ako mám ja je to obtiažne.

Rozobratie stredovej konzoly/tunela:

  1. Ako prvé vytiahneme kľúčik zo zapaľovania a odpojíme napájanie od baterky ak by nám náhodou niečo skratlo.
  2. Môžeme si predné sedačky posunúť dozadu aby sme mali lepší prístup k šraubám vpredu. Zatiahneme ručnú brzdu a vytiahneme plastovú manžetu riadiacej páky z konzoly/tunela.
  3. Uvoľníme bočný kryt pri plynovom pedáli. Kryt (2) sa uvoľní pomocou šrauby Torxu 20 označený na obrázku ako (13) a povytiahneme tento plast smerom dopredu. Je plastovými výstupkami trošku zachytený v stredovej konzole.
  4. Uvoľníme bočný kryt na strane spolujazdca (2). Ten budeme musieť podobrať plochým šraubovákom, prípadne ak máme k dispozícii umelohmotné vypačovacie páčky. V prednej časti treba byť opatrný. Drží to na na takom plastovom bázmeku, ktorý sa mne podarilo zlomiť. Kryt treba trochu pridvihnúť dohora tak aby sa spodná časť zdvihla a roh krytu bol stále uchytený. Rukou odhrnieme koberec a bude sa tam nachádzať plastový stojan na ktorom je cez ten plastový bázmek uchytený kryt. Treba celý stojan dať preč spolu s krytom ak sa nebude dariť bez jeho demontáže ako mne. Plastový stojan drží na umelohmotnej matke veľkosti 10. Čiže použijeme golu. Keďže som prvý krát postup nevedel tak som ako píšem vyššie ten plastový stoja zlomil a musel ho lepiť.
  5. Z oboch strán vyšraubujeme torx 20. Šrauby sa nám odokryjú práve odstránením bočných krytou a v mieste kde sa zasúvali do konzoly ich nájdeme. Na obrázku sú označené ako (7).
  6. Teraz demontujeme opierky nôh (12). Vyberieme plastové okrúhle krytky, ktoré zakrývajú šrauby. Tie sú označené ako číslo (5). Opatrne aby ste ich nezlomili. Následne vyšraubujeme torxom 20 číslo (6) a vytiahneme opierky nohy. Držia tam trocha silnejšie v oblasti uchytenia pod rádiom a tak treba trochu silnejšie potiahnuť. Drží ich tam kovová spona do ktorej sa pri montáži zase nastoknú.
  7. Teraz podpáčením demontujeme kryt pod pákou ručnej brzdy (10), cez otvor vzniknutý vybraním plastovej manžety riadiacej páky odpojíme konektor výstražných svetiel (3). V prípade, že sa to nedarí počkáme až sa nám bude celá konzola/tunel dať nadvihnúť. Mne sa to podarilo aj bez nadvihnutia aj keď mi kus zavadzal kov ale podarilo sa. Následne vyberieme kryt (4) v ktorom sa nachádza ovládanie zrkadiel, autozapaľovač, tlačidlá na TCS, zamykanie dverí atď. Tu som sa pokúšal o to šraubovákom ale som plast kus poškriabal. Tento plast mi vybrali v Seate keď som im tam dával niečo robiť. Nemal som vtedy ešte ani páčky na podpáčenie a tak poriadne neviem ako sa to má správne vybrať. Plastové zarážky ktoré treba vlastne vypáčiť sa nachádzajú 2 kusy na každej strane a jeden väčší dole pri ovládaní zrkadiel. Po demontovaní odistíme napájacie konektory.
  8. Teraz si môžeme posunúť sedačky dopredu aby sa nám lepšie manipulovalo pri vyberaní zadného krytu (8). Sadneme si dozadu na zadné sedačky a opatrne sa snažíme vypáčiť kryt. Drží na štyroch kovových plieškoch. Po demontovaní odpojíme napájacie konektory autozapaľovača prípadne podľa výbavy audio vstupy. Následne sa nám odokryjú dve šrauby (9) torx 20 na spodku konzoly/tunelu. Vyšraubujeme ich a tým uvoľníme zadnú časť od podlahy.
  9. Jedna šrauba ktorá sa nenachádza na obrázku sa v mojom prípade roku výroby 2013 nachádza ešte priamo pod krytkou (4). Keď sa krytka demontuje tak ju cez otvor rovno dole pekne vidno. Musíme použiť orech veľkosti 10 s predlžovákom aby sa nám ju podarilo vybrať. Ak máme magnetickú teleskopickú tyč môžeme si ju pripraviť bude nám nápomocná ak nemáme magnetické orechy.
  10. Celú konzolu/tunel posunieme smerom k nám a do hora. V prípade, že sme nedemontovali konektor výstražných svetiel (3) predtým, môžeme tak urobiť teraz. Zároveň pri staršom modely odpojíme AUX vstup nachádzajúci sa vpredu pred tlačidlom výstražných svetiel a v prípade novšieho čo je moja situácia sa nachádza konektor vstupu AUX a MEDIA-IN na spodku konzoly. Musíme ju ale viac nadvihnúť do hora aby sa dal bez problémov odpojiť.
  11. Teraz môžeme veselo vybrať celú konzolu (1) von. Môže nás ešte stopnúť plastová manžeta riadiacej páky ale tu hravo cez otvor konzoly/tunela prepcháme a je to.

Seat Altea XL – Stredová konzola

Rozobratie poistkového boxu:

  1. Pred rozobratím odpojíme baterku od auta.
  2. Poistková skrinka drží na dvoch šraubách torx 20. Keď sa zohneme pod volant tak ich rýchlo zbadáme. Treba potom dávať pozor, keď budete dávať poistkový box naspäť aby ste spolu s ním zašraubovali aj trubicu na fúkanie nôh. Po odšraubovaní skrutiek box potiahneme na ľavej strane smerom dole a mal by vypadnúť s držiakov.
  3. Prívodná kabeláž je veľmi krátka a tak sa s boxom manipuluje horšie. V mieste kde idú všetky káble môžete nájsť zaväzovací pásik, ktorý je potrebné odštiknúť. Na spodnej strane boxu bude malý bázmek, ktorým povolíme zadný kryt boxu a dostaneme sa k zadnej časti.
  4. Na pravej strane boxu nájdeme dva ružové štvorce. Nimi pomocou zapáčením plochého šraubováka potiahneme celý ružový plast. Ten aretuje iso piny proti svojvoľnému vypadnutiu aj keď piny samotné majú pliešky proti vypadnutiu. V prípade, že sa vám štvorček zlomí ako mne (robené za mínusových teplôt) môžeme plochým šraubovákom posunúť ružový plast za malé výčnelky, ktoré aretujú iso piny. Tie sú zo strany kam sa vsúvajú piny. Mne sa to podarilo veľmi jednoducho. Plast posunieme na pozíciu aby sa pin dal vsunúť dnu, čiže ružový plast potiahneme na správnu pozíciu.
  5. Horný rad by mal byť spínaný po otočení kľúčika a spodný stále napätie. Niektoré pozície sú neosadené vôbec žiadnym spínaným alebo stálym napätím. Po nakrimplovaní iso pinu a vložením do boxu ho ružovým plastom zaaretujeme. Keď budete pin vsúvať dnu mal by cvaknúť a vtedy je správne vsunutý a zaaretovaný plieškami nachádzajúcimi sa na samotnom pine. Dávame pozor aby sme nič neskratli. Teraz môžeme všetko poskladať a vyskúšať, či vysielačka funguje.

Zoznam súčiastok:

Vysielačka: Icom IC-E208

Cena: 200€ použitá
Link: Stránka Icomu

Napájacie konektory:

Samec:2FT
Cena: 0,22€
Link:Konektor samec
Link pin:Pin samec

Samica:2MT
Cena:0,22€
Link:Konektor samica
Link pin:Pin samica

Držiak auto poistky:

Cena: 0,66€
Link držiaku 1: Držiak autopistky
Link pinu na auto poistku: Pin na autopoistku
Link držiaku 2: Držiak poistky
Link krytky: Krytka poistky

Káblové očko: M6 / 2,5mm²

Cena: 0,11€
Link: Káblové očko

Páska na kabeláž:

Páska: TESA 51608
Link: Páska na kabeláž

Kabeláž:

Kabeláž: FLY a FLRY
Link: Kabeláž

Na stiahnutie:

Fotky: Všetky fotky na stiahnutie v rar

 

2 Comments

  1. Ahoj Marek,
    brúzdam netom a našiel som Tvoju novú stránku, bol som iba na tej starej … chcem sa opýtať ako si dopadol s montážou, lebo na inom webe som čítal, že si tam s tým mal problém -> Icom IC-E208 onemel …
    dík za info
    Ivan

    • FoXo

      13/02/2019 at 9:29

      Ahoj,
      Vítam Ťa na takmer novej stránke 🙂 Ešte nejaké zmeny sa tu uskutočnia ale času aj vedomostí málo.
      No už si ani nepamätám kde som čo písal 🙂 Ale problém je v podstate vyriešený. Spravil som školácku chybu, ktorú som si neuvedomil a v podstate som mal vysielačku pod šťavou a zapájal prepojovací kábel medzi telom stanice a panelom. Takže tam došlo k nejakej nekalej činnosti a odpálilo pár súčiastok. Tuším to boli našťastie len nejaké odpory na výstupe do panelu.
      Dal som to pozrieť kamarátovi rádioamatérovi a ten rozobral stanicu, prišiel an chybu a preletoval nové súčiastky takže ma zachránil. Odvtedy si dávam pozor a napájanie pri manipulácii s vysielačkou odpájam úplne od napájania 🙂

      Marek

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

© 2019 FoXova stránka

Theme by Anders NorenUp ↑